Eerste dubbeldekkers voor Nederlandse OV de weg op

De provincies Groningen en Drenthe hebben deze week de primeur met de eerste dubbeldekkerbussen in het Nederlandse OV. Vijf bussen rijden vanaf deze maand op het traject Emmen-Groningen. Door de grotere bussen in te zetten, zijn er meer zitplaatsen beschikbaar voor de passagiers. Woensdagochtend mocht de Drentse gedeputeerde Henk Brink de eerste reiziger inchecken op een van de nieuwe bussen. 

Het gaat om dubbeldekkers van de Belgische busfabrikant Van Hool. “We zijn er trots op dat we deze ruime en comfortabele bussen als eerste in Nederland kunnen introduceren”, aldus Brink. “Het is een primeur voor Nederland dat dit type bus wordt ingezet op een reguliere openbaar vervoerlijn.”

Qliner

De dubbeldekkers zullen worden ingezet als Qliners op lijn 300 tussen Emmen en Groningen. Dit zijn bussen die tussen grote steden rijden en weinig halteren. Op lijn 300 groeit het aantal passagiers al jaren en het OV-bureau Groningen Drenthe merkte dat de grenzen van de buscapaciteit hier bereikt waren.

Door de aanschaf van deze dubbeldekkers komen er meer zitplaatsen beschikbaar en hoeven er minder extra voertuigen worden ingezet op het traject. Het gebruik van dubbeldekkers is ook voor vervoerder Qbuzz een primeur, maar de vervoerder is trots op de nieuwe voertuigen. “Voor onze passagiers is er meer ruimte, extra comfort en de luxe van een touringcar”, aldus Astrid Veldhuizen, de concessiedirecteur bij Qbuzz. “En ook onze buschauffeurs zijn blij met de nieuwe aanwinst.”

Amstelland-Meerlanden

De bussen hebben nu hun primeur in het noorden van Nederland, maar er zullen binnenkort ook dubbeldekkers gaan rijden in de concessie Amstelland-Meerlanden. Binnen deze concessie worden de voertuigen ingezet als R-netbussen. Verder worden hier ook gelede bussen ingezet, omdat het R-net erg populair is.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

10 reacties op “Eerste dubbeldekkers voor Nederlandse OV de weg op”

Stadsbus|01.11.17|16:06

Helaas gaat hierdoor de frequentie op zaterdag van 4 naar 2 bussen per uur, verder mooie bussen :p

Paul Lamote|01.11.17|16:18

Wat er helaas bij wordt verteld is dat dit op een aantal uren ook tot lagere frequenties gaat leiden.

Anna Jansen|01.11.17|16:43

Goed plan. Grappig detail: zie je ook het opschrift met ‘+50%’ linksboven op de bus? Ik heb de stoeltjes niet geteld, maar een verdubbeling van het aantal zitplaatsen zou een groei van 100% moeten betekenen.

Alexander V. van Dijl|01.11.17|18:04

Newsflash! NS rijdt al jaren met dubbeldekkers!

lexpee|01.11.17|18:31

Tot windkracht 4 kunnen deze bussen veilig de weg op daar boven moeten ze de weg af tenminste in Engeland wat het land van de dubbeldekkers is. In het verre verleden waaide wel eens een dubbeldekker om met alle gevolgen van dien.

Dus als het hevig waait zit ik niet graag in deze bus.

Camille Kreemers|01.11.17|20:36

Ze gaan van 58 stoelen (huidige bussen) naar 85 stoelen (dubbeldekkers). Ongeveer 50% meer stoelen dus. Ik zie niet staan dat er een verdubbeling van plaatsen is.

Puck Barton|03.11.17|07:49

Ze mogen ze in Katwijk ook wel in gaan zetten. Daar zitten de bussen al jaren propvol. Q-liner 385 (Den Haag – Katwijk – Sassenheim) lijkt me een mooie eerste, maar de Katwijkse stadslijnen hebben ze wellicht nog harder nodig.

Jean-pierre Mertens|07.11.17|12:57

Leuk toch, Belgische bussen ondanks een grote Nederlandse constructeur (VDL).

Wiebe Goossen|07.11.17|13:47

Wachten op de eerste bus die ergens vast komt te zitten onder een viaduct….

Kees Boer|09.11.17|21:52

Ik heb deze ook wel eens tussen Vreden en Münster gezien;o ja ook tussen Münster en BOcholt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.