HTM, bus, Den Haag

HTM schrijft tender uit voor 5 elektrische bussen

De Haagse stadsvervoerder HTM wil eind 2018 een pilot starten met zero emissie-bussen. Daarvoor heeft de vervoerder woensdag een tender uitgeschreven. Het is de bedoeling dat de vervoerder met vijf elektrische bussen de dienstregeling voor lijn 100 tussen Norfolk en Den Haag Centraal gaat rijden.

Het Programma van Eisen is woensdag gepubliceerd. Voor HTM zijn het de eerste elektrische bussen, al heeft de vervoerder enkele maanden terug een proef uitgevoerd met een elektrische bus die werd opgeladen via de bovenleiding van trams. Het is de bedoeling dat de pilot een jaar duurt – van eind 2018 tot 9 december 2019. Partijen die willen meedingen kunnen zich inschrijven tot 18 december van dit jaar. De winnaar wordt waarschijnlijk op 22 december bekend gemaakt.

Pilot

Als deze pilot met de e-bussen een succes blijkt, wil de vervoerder het aantal voertuigen uitbreiden tot acht bussen. De dienstregeling zal dan worden gewijzigd in lijn 28 met eindpunten Norfolk en Voorburg Station, via Den Haag Centraal. Het is echter ook mogelijk dat de lijn 28 al eind 2018 operationeel wordt. Dit is afhankelijk van goedkeuring van het Vervoerplan door de MRDH. Dan gaat er geen lijn 100 rijden en kan HTM al in de loop van 2018 de drie extra bussen willen.

De nieuwe bussen moeten 12 meter lang zijn, met in ieder geval net zoveel zit- en staanplaatsen als de huidige voertuigen. Ook dienen de bussen minimaal dezelfde inzetnorm te hebben als in huidige concessie. HTM vraagt een technische levensduur van minimaal 15 jaar en voor de laadinstallaties zelfs een levensduur van 20 jaar.

Laadinfrastructuur

Het is de bedoeling dat bij het depot Telexstraat laadinfrastructuur wordt gebouwd waar negen bussen simultaan kunnen worden opgeladen. De levering, het testen en het inregelen van die installatie behoort tot opdracht van de winnende partij. De infrastructuur kan bij het depot worden gevoed door een 10 kilovolt-kabel die komt vanuit het HTM-onderstation bij de Fruitweg. Als dat nodig is voor de dienstregeling kan ook een laadstation worden gebouwd op het Norfolk-terrein.

Inschrijvers op deze tender zijn ook verantwoordelijk voor de noodzakelijke opleidingen voor het gebruik en de instandhouding van de voertuigen. Daarvoor wil HTM 15 instructeurs volledig opleiden. Er worden 8 instructeurs getraind in het verzorgen van interne bestuurdersopleidingen en 5 instructeurs in het onderhoud, de revisie, de reiniging en de instandhouding van het voertuig. De opleidingen moeten voor de levering van de eerste nieuwe bus zijn afgerond.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.