Mercedes-Benz komt met elektrische Citaro in 2018

Der Citaro mit vollelektrischem Antrieb durchläuft zurzeit den gleichen umfangreichen Test- und Erprobungszyklus wie jeder andere Omnibus von Mercedes-Benz. Prototypen haben zum Beispiel erfolgreich eine erste Wintererprobung bei eisigen Temperaturen am Polarkreis und eine Sommererprobung in der Hitze der spanischen Sierra Nevada absolviert. // The Citaro with all-electric drive is currently being put through the same comprehensive cycle of trials and testing to which every other bus built by Mercedes-Benz is subjected. Prototypes have, for example, already successfully undergone initial winter testing in icy temperatures at the Arctic circle as well as summer testing in the heat of Spain's Sierra Nevada.

Mercedes-Benz start eind volgend jaar met de serieproductie van een volledig elektrische stadsbus. De elektrische bus wordt gebaseerd op de Mercedes-Benz Citaro, de stadsbus waarvan onlangs de 50.000e werd geproduceerd. Het is de bedoeling dat Daimler de elektrische Citaro voor het eerst toont op de IAA in Hannover in september 2018. 

Mercedes-Benz presenteerde onlangs op Busworld ook al een hybride Citaro. Daarmee maakte de busfabrikant een eerste stap in de elektrificatie van de voertuigen. Deze bussen hebben nog een elektromotor en een verbrandingsmotor, waardoor ze kunnen rijden op elektriciteit en op hybride.

Testen

“Deze elektrische stadsbus produceert geen lokale emissies en is zeer stil in de stad”, stelt topman Hartmut Schick van Daimler Buses. Daimler laat momenteel nog wel testen uitvoeren met prototypes van deze bus, omdat weersomstandigheden grote effecten kunnen hebben op de batterij. “We voeren deze testen uit, zodat we zeker weten dat we een maximale beschikbaarheid kunnen bieden die vergelijkbaar is met de beschikbaarheid van een conventioneel aangedreven stadsbus.”

Het Hoofd Ontwikkeling bij Daimler Buses liet onlangs nog weten te verwachten dat in 2030 een groot deel van het busvervoer elektrisch zal worden uitgevoerd. Daar wordt op ingespeeld met de bus die volgend jaar te bestellen is. De elektrische Citaro wordt uitgerust met lithium-ion batterijen en de fabrikant kan het batterijpakket uitrusten zoals dat door de vervoerder wordt gewenst. Daarbij zorgt het thermisch beheer van de rij- en klimaatsystemen in de bus ervoor dat het energieverbruik vermindert wordt, waardoor de actieradius groter wordt.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.