‘Goede overstap-informatie bij komst Noord/Zuidlijn essentieel’

GVB, Sloterdijk, (foto: GVB Verbindt)

Momenteel weten de meeste reizigers in Amsterdam wel hoe ze met de bus van A naar B moeten komen, maar met de grote veranderingen in het Amsterdamse openbaar vervoer vanaf 22 juli 2018 gaan de routes van bus en tram flink veranderen. Om reizigers te helpen toch op tijd op hun eindbestemming te komen, is goede reisinformatie van essentieel. Daarvoor werken GVB en InTraffic nu aan een reisinformatiesysteem, dat ook real time overstap- en verstoringsinformatie kan tonen. 

InTraffic heeft onlangs de aanbesteding gewonnen die GVB voor deze oplossing uitgevraagd heeft. Het huidige reisinformatiesysteem in de bussen is verouderd en mist belangrijke mogelijkheden om reizigers actief te informeren over de veranderingen. Daarbij gaat het niet alleen om informatie over overstappen, maar ook om verstoringen in het algemeen, zoals wegversperringen.

Noord/Zuid-lijn

De vervoerder wil door de nieuwe metro de groei van het aantal reizigers beter kunnen opvangen. “Voor veel mensen verandert hun reis als de Noord/Zuidlijn gaat rijden”, legt Martijn van Aartrijk van GVB uit. Dat betekent wel grote wijzigingen in het bus- en tramnetwerk en voor reizigers veel veranderingen, zoals lijnnummers, routes, overstapmogelijkheden. “Als je niet wilt dat mensen de auto kiezen, moet je ze goede reisinformatie en goed openbaar vervoer aanbieden”, zegt Stefan Molenaar van InTraffic.

Daarom wordt in het nieuwe systeem op een overzichtelijke manier aangegeven wanneer reizigers moeten overstappen op een ander voertuig. Het nieuwe systeem toont de vertrektijden van aansluitende lijnen, zowel van de metro en trein, als van de tram- en buslijnen. Het is dus meteen duidelijk waar ze moeten overstappen, welke mogelijkheden er zijn voor reizigers om hun reis voort te zetten en hoe laat het aansluitende voertuig vertrekt. Daarbij gaat het niet alleen om bussen en metro’s, maar ook om trams, treinen en veerponten. De reisinformatie in de bussen dirigeert passagiers in de juiste richting voor de voortzetting van hun reis.

Verstoringsinformatie

Het nieuwe reisinformatie systeem is ook beter in staat om reizigers op de hoogte te brengen van verstoringen. Momenteel zien reizigers de schermen in de bussen als een parelsnoer met de haltes en de aankomsttijden op de bestemming, maar het is niet mogelijk dit aan te passen bij verstoringen of omleidingen. De nieuwe reisinformatie-software zal dit wel kunnen.

“Door deze innovatie – die ontwikkeld wordt door InTraffic – kunnen we real-time op veranderingen inhaken”, legt Van Aartrijk uit. Bij een verstoring – zoals een ongeluk – krijgen reizigers actuele informatie over de nieuwe route en de haltes die vervallen. In eerste instantie zien ze dat via het bestaande parelsnoer, maar op een later moment ook via een GPS-kaart.

Toeristische informatie

InTraffic is onlangs gestart met het bouwen van het systeem. De basisfunctionaliteit – het bieden van goede informatie voor overstappen en verstoringen – moet in mei klaar zijn. Zo is het op tijd klaar voor de Noord/Zuidlijn. “Dat is cruciaal”, aldus Molenaar.

Maar GVB en InTraffic willen het systeem nog verder innoveren. Zo moet het beter inspelen op de vele toeristen in Amsterdam. De schermen zullen volgend jaar niet louter de naam van de halte tonen, maar ook de interessante toeristische attracties in de buurt. Dit komt omdat haltenamen vaak weinig betekenis hebben voor buitenlandse toeristen. Het is de eerste keer in Nederland dat die functionaliteit in het reisinformatiesysteem wordt geboden.

Verder zal er op een later moment ook lijngebonden reclame worden toegevoegd. InTraffic heeft een systeem ontwikkeld waarbij er informatie kan worden getoond op basis van de locatie van de stad. “Als je bij de Heineken Experience rijdt, zie je daarover reclame”, aldus Molenaar.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “‘Goede overstap-informatie bij komst Noord/Zuidlijn essentieel’”

Ronald Bakker|07.12.17|14:46

Goed ov is niet het schrappen van (tram)lijnen en reizigers naar een metro dirigeren die hen brengt waar ze niet naar toe willen/moeten! Dan is de keuze voor auto of scooter snel gemaakt! Slotermeer/Bos en Lommer/Baarsjes: verlegging lijn 7 (3 haltes verdwenen), verdwijnen lijn 12 en 14 in 2018. Opmerkelijk: in Zuid verdwijnt na opening Noord-Zuid metro geen enkele lijn! (na lijn 25 ook lijn 16 al geruisloos verdwenen).

Wiebe Goossen|05.12.17|12:28

Dat is wel het minste als je het hele systeem in ene keer overhoop gooit, zou ik zo denken!