Schmeink: voor AML alles uit de kast gehaald

Dit weekend gaat de concessie in Amstelland-Meerlanden van start. De zittende vervoerder Connexxion mag het vervoer blijven exploiteren, maar doet dit met een grote vloot zero emissie-bussen, 33 nieuwe Mercedes-Benz Capacity L-bussen van 21 meter, dubbeldekkers van VDL, het vraaggestuurde systeem AML flex en Whim, een Mobility as a Service-app.

“Het OV – al mag ik het hier eigenlijk geen OV meer noemen – gaat hier vanaf zondag echt met sprongen vooruit”, vertelde Connexxion-directeur Bart Schmeink bij de officiële kick-off van de concessie op woensdag.

Grotere bussen

Connexxion kreeg vorig jaar de concessie AML gegund. De vervoerder mocht het vervoer blijven verzorgen rondom Schiphol, Haarlem, Aalsmeer, Amstelveen, Uithoorn en Ouder-Amstel. Met nieuw materieel wil de vervoerder inspelen op de drukte rondom Schiphol. Voor extra zitplaatscapaciteit zet de vervoerder dubbeldekkers in naar Haarlem en rijden er Mercedes-Benz Capacity L-bussen van 21 meter op R-netlijnen 300 en 397. In deze gelede bussen is ruimte voor bijna 200 passagiers.

In rustiger gebied heeft Connexxion alternatieven bedacht voor de traditionele lijnbussen. “We hebben voor deze concessie echt alles uit de kast gehaald op het gebied van innovatie”, stelde de topman bij Connexxion. Dat was ook nodig, want de concessie was toe aan vervanging. De verbeteringen in het OV en de innovaties moeten gaan leiden tot een groter gebruik van OV. “In deze concessie hebben we durven inzetten op een reizigersgroei van 4,5 procent per jaar.”

Whim

Overigens beleefden de elektrische bussen hun primeur vorig jaar in Eindhoven en ook de techonologie achter AML flex is al bewezen. De techniek voor het deelplatform die hierachter zit, is afkomstig van het onlangs gestaakte Abel en wordt al een jaar succesvol ingezet voor Breng flex, een vraaggestuurd systeem in de regio Arnhem-Nijmegen.

Maar het is voor het eerst dat Connexxion in Nederland een eigen Mobility as a Service-concept wil gaan aanbieden. Whim komt uit de koker van moederbedrijf Transdev en is al uitgerold in Helsinki en in het Verenigd Koninkrijk. Whim houdt in dat mensen kilometerbundels kunnen afnemen en op basis daarvan gebruik kunnen maken van meerdere modaliteiten.

Dit staat los van de app Tranzer, die sinds woensdag te downloaden is. Ook daarbij is Connexxion aangesloten en zelfs aandeelhouder. “Tranzer is voor een andere doelgroep, namelijk incidentele reizigers”, licht Eric van Eijndhoven, directeur OV bij Connexxion toe. “We moeten reizigers een alternatief kunnen bieden voor de auto. Daarvoor is het ontsluiten van data voor mobiliteit nodig. Als het aan mij ligt moeten alle partijen die hun contract krijgen van de overheid die data beschikbaar stellen.”

Mobiliteitsconcessie

Door de komst van AML flex en Whim wordt in deze concessie de definitie van openbaar vervoer verbreed. In de app Whim worden niet louter treinen en bussen toegevoegd, maar ook andere modaliteiten, zoals taxi’s en deelauto’s. “We vroegen een mobiliteitsconcessie uit en die hebben we gekregen”, liet Nico Paridon weten, Manager Openbaar Vervoer bij de Stadsregio Amsterdam.

Ook de gemeente Haarlem is blij met het aanbod dat door Connexxion is gedaan vorig jaar. “Connexxion heeft een bod gedaan waar we nooit op hadden kunnen hopen”, meent Derk Reneman, wethouder van Verkeer & Vervoer in de gemeente Haarlemmermeer. Het OV verbetert met ingang van de nieuwe concessie op het gebied van bereikbaarheid en duurzaamheid.

En door het flexibele, vraaggestuurde AML flex verbetert de sociale functie van het OV. Het is volgens Reneman namelijk een oplossing voor de mensen die op plekken wonen waar geen of weinig openbaar vervoer komt. “Dit is een goed alternatief voor het weghalen van een OV-halte.”

R-net

Dit weekend stromen er 170 nieuwe bussen in met wifi, oplaadpunten voor mobiele apparaten en leeslampjes. Eigenlijk zouden daar ook nog 100 elektrische bussen bijkomen, maar door een probleem met de realisatie van de laadinfrastructuur komen die nu pas in april. De nieuwe bussen gaan grotendeels rijden in de R-netkleuren. De bussen van het R-net rijden met een hogere snelheid en met een hogere frequentie.

Verder nemen de nachtlijnen in de richting van Schiphol toe, zodat het vliegveld ook ’s nachts goed te bereiken is met het openbaar vervoer. De reguliere bussen in kleine kernen zoals Rijsenhout, Nes aan de Amstel, Abbenes en Buitenkaag worden vervangen door AML flex. Dit vraaggestuurde busje is te bestellen tussen 07:00 uur en 21:00 uur.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

3 reacties op “Schmeink: voor AML alles uit de kast gehaald”

Jan Klaas|08.12.17|13:09

Ik begin Ovpro erg partijdig te vinden tegenover connexxion recentelijk. – Connexxion word ongeacht de situatie constant een streepje voor getrokken.

Bernard Al|08.12.17|14:35

Tientallen bushaltes opheffen en 1 nieuwe ervoor terug waar niemand hem wil, is dat innovatief? En Flex (belbusje) pas laten rijden vanaf 7 uur? De vroege vogels ben je kwijt. Er wordt een samenhangend ontsluitend net opgeofferd aan het o zo kekke R-Net. Hebben Reizigersadviesraad, RoVer en gemeentebestuurders zitten slapen? Ik vind dit allemaal niet te geloven! Liever groene bussen die komen waar je wilt zijn dan grijs-rode snelbussen die niet in de buurt komen.

Rob Wilders|12.12.17|15:46

Bij de voorbereiding van het rapport ‘RegioNet Korte Termijn’, uitgebracht in 2001, heb ik al gesteld dat het aandeel van het regionale openbaar vervoer in Amstelland – Meerlanden van bijna 8 % in 2000 naar circa 15 % kon stijgen tien jaar later. Op voorwaarde dat er meer en betere verbindende lijnen zouden komen over veel meer eigen infrastructuur. En verwijzend naar Waterland-Amsterdam waar indertijd het OV een aandeel had van circa 33 %.
Dan is een toename van 4,5 % per jaar wel bescheiden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.