Elektrische Volvo-bussen krijgen grotere batterijcapaciteit

Volvo Bus start met het bouwen van bussen met batterijen van 160, 200 en zelfs 250 kilowattuur. De Zweedse busfabrikant verwacht die bussen vanaf eind 2018 te kunnen leveren. “Op die manier hebben we meer keuzes beschikbaar en kunnen we aan onze klanten meer flexibiliteit bieden”, aldus Bas Dubois, directeur France & Benelux bij Volvo Bus.

De huidige elektrische bus van Volvo is uitgerust met een batterij van 76 kilowattuur. Die kan circa 30 kilometer afleggen op een volle accu, waarna het voertuig door opportunity charging snel weer kan worden bijgeladen. De nieuwe bussen hebben een actieradius tussen de 100 en 200 kilometer.

Flexibiliteit

“We hebben in de praktijk gemerkt dat vervoerders graag meer flexibiliteit willen”, licht Dubois de keuze van Volvo toe. “We horen vaak over wegwerkzaamheden in de stad. Met een kleinere batterij zitten vervoerders meteen klem als die wegwerkzaamheden net plaatsvinden op de weg richting de lader. Bovendien is tijdens de spitsuren vaak maximale inzetbaarheid van alle voertuigen nodig en dan wil je dus niet hoeven te laden.”

Bij de bussen met een grotere batterijcapaciteit is het aan de vervoerder hoe hij zijn bus wil laden. Het is mogelijk om in de daluren terug te rijden naar het depot en de bus daar aan de stekker te laden, maar het blijft ook mogelijk om onderweg te laden via oppcharge. Omdat de bussen nu 100 tot 200 kilometer kunnen rijden, zou een vervoerder er ook voor kunnen kiezen om het voertuig tijdens het schoonmaken aan een snellader te plaatsen. “Het is echt afhankelijk van de specifieke situatie, de beschikbare elektrische infrastructuur en de efficiëntie op het gebied van kosten.”

Efficiëntie

Tussendoor bijladen zal voor het gros van de buslijnen in Europa wel nodig blijven. Dubois denkt daarbij dat de meeste partijen zullen kiezen voor snelladen, omdat dit nu eenmaal het meest efficiënt is in de operatie. “De basis is dat we nu een heel flexibel aanbod hebben, dat alle situaties in Europa kan behappen.”

Er dus geen standaardoplossing, die overal toepasbaar is. Dubois: ”Elektrische lijnen betekenen een enorme rekenexercitie om achter de meeste optimale inzet van bussen te komen. Overdag staan er vaak veel bussen stil op het depot, maar je hebt ook nog te maken met de rij- en rusttijden van chauffeurs. Als je daar een slimme roulatie in maakt, kun je tussen de middag prima op het depot bijladen.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Elektrische Volvo-bussen krijgen grotere batterijcapaciteit | OVPro.nl

Elektrische Volvo-bussen krijgen grotere batterijcapaciteit

Volvo Bus start met het bouwen van bussen met batterijen van 160, 200 en zelfs 250 kilowattuur. De Zweedse busfabrikant verwacht die bussen vanaf eind 2018 te kunnen leveren. “Op die manier hebben we meer keuzes beschikbaar en kunnen we aan onze klanten meer flexibiliteit bieden”, aldus Bas Dubois, directeur France & Benelux bij Volvo Bus.

De huidige elektrische bus van Volvo is uitgerust met een batterij van 76 kilowattuur. Die kan circa 30 kilometer afleggen op een volle accu, waarna het voertuig door opportunity charging snel weer kan worden bijgeladen. De nieuwe bussen hebben een actieradius tussen de 100 en 200 kilometer.

Flexibiliteit

“We hebben in de praktijk gemerkt dat vervoerders graag meer flexibiliteit willen”, licht Dubois de keuze van Volvo toe. “We horen vaak over wegwerkzaamheden in de stad. Met een kleinere batterij zitten vervoerders meteen klem als die wegwerkzaamheden net plaatsvinden op de weg richting de lader. Bovendien is tijdens de spitsuren vaak maximale inzetbaarheid van alle voertuigen nodig en dan wil je dus niet hoeven te laden.”

Bij de bussen met een grotere batterijcapaciteit is het aan de vervoerder hoe hij zijn bus wil laden. Het is mogelijk om in de daluren terug te rijden naar het depot en de bus daar aan de stekker te laden, maar het blijft ook mogelijk om onderweg te laden via oppcharge. Omdat de bussen nu 100 tot 200 kilometer kunnen rijden, zou een vervoerder er ook voor kunnen kiezen om het voertuig tijdens het schoonmaken aan een snellader te plaatsen. “Het is echt afhankelijk van de specifieke situatie, de beschikbare elektrische infrastructuur en de efficiëntie op het gebied van kosten.”

Efficiëntie

Tussendoor bijladen zal voor het gros van de buslijnen in Europa wel nodig blijven. Dubois denkt daarbij dat de meeste partijen zullen kiezen voor snelladen, omdat dit nu eenmaal het meest efficiënt is in de operatie. “De basis is dat we nu een heel flexibel aanbod hebben, dat alle situaties in Europa kan behappen.”

Er dus geen standaardoplossing, die overal toepasbaar is. Dubois: ”Elektrische lijnen betekenen een enorme rekenexercitie om achter de meeste optimale inzet van bussen te komen. Overdag staan er vaak veel bussen stil op het depot, maar je hebt ook nog te maken met de rij- en rusttijden van chauffeurs. Als je daar een slimme roulatie in maakt, kun je tussen de middag prima op het depot bijladen.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.