Sneeuwval hindert start nieuwe dienstregeling

De hevige sneeuwval op zondag en maandag was een tegenslag voor een goede en naadloze invoering van de nieuwe dienstregeling bij de verschillende vervoerders. De tienminutentrein van NS tussen Eindhoven en Amsterdam reed slechts eens per half uur en in verschillende concessies vielen de bussen uit.

De problemen waren in heel Nederland erg groot. Zowel streek- als stadsvervoerders moesten hun dienstregeling aanpassen en waarschuwden voor vertraging of uitgevallen ritten. Maandagochtend herstelden de problemen zich tijdelijk, maar in de middag ontstond er weer grote hinder door de weersomstandigheden. In verscheidende gebieden leidde dit er zelfs toe dat bussen helemaal niet konden rijden.

Slippen

De vervoerders werden geconfronteerd met sneeuw of ijzel dat door het winterweer ontstond op de weg. Dit hindert de bussen en zorgt voor een minder veilige situatie op de weg, omdat de kans op slippen groter wordt. Tevens konden bussen niet meer goed wegkomen bij de haltes. Op social media werden filmpjes gedeeld van reizigers die in Utrecht een bus aan de gang moesten helpen door te duwen en dit gebeurde later ook in Leiden bij een Arriva-bus.

NS heeft twee dagen lang de winterdienstregeling gehanteerd. Daardoor hebben reizigers nog niets gemerkt van de invoering van het Hoogfrequent Spoor tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven. Ook waren er op verschillende plekken problemen door storingen, wat kritiek opleverde van de reizigersorganisaties. Zij beschuldigen NS ervan nog steeds niet uitgerust te zijn op sneeuw. Op de decentrale spoorlijnen reden regionale vervoerders rijden veelal de volledige dienstregeling, in het algemeen met weinig vertraging.

Syntus

Voor vervoerders Keolis Nederland en Connexxion was dit weekend ook de vuurdoop voor de concessies in Almere en Amstelland-Meerlanden. In Almere heeft Keolis Nederland het vervoer overgenomen van Connexxion, onder de naam AllGo. “De eerste ervaringen zijn hier heel goed”, aldus woordvoerder Hanneke Ruiter van Keolis over de overgang van de concessie.

Wel merkte de vervoerder overlast van het weer. “De ochtendspits was spekglad, maar vooralsnog kunnen we wel rijden.” Op het spoor heeft Keolis de dienstregeling op het spoor ook uitgedund. De vervoerder besloot het aantal sneltreinen te verminderen. “Maar de grote issues blijven uit en dat terwijl de machinisten op deze trajecten relatief nieuw zijn”, vertelt Ruiter.

Connexxion startte met een nieuwe concessie in Amstelland-Meerlanden, maar ook daar konden niet alle bussen normaal rijden. “Het weer is de spelbreker”, vertelt Lucas Stassen van Connexxion. “Maar het is redelijk goed gegaan.” Daarbij heeft de gladheid hier ook voor wat schade gezorgd. “Maar dat gebeurt als je reizigers wilt blijven bedienen. Medewerkers zijn echt zeer gemotiveerd om te blijven rijden.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.