Populariteit van Breng flex vereist extra materieelinzet

Vervoerder Breng moet extra materieel gaan inzetten om alle ritten uit te voeren die aangevraagd worden via het flexibele vraaggestuurde bussysteem Breng flex. Sinds de afgelopen zomer is het gebruik hiervan flink toegenomen en rijden de busjes en auto’s continu rond om reizigers op te halen. “In oktober en november kregen we 35 nieuwe registraties per dag”, vertelt Connexxion-woordvoerder Daan Stevens.

Moederbedrijf Connexxion is erg tevreden over het Breng flex-systeem in de regio Arnhem-Nijmegen en rolde het daarom al uit in de concessies Zuidoost-Brabant en in Amstelland-Meerlanden. In de zomer van 2018 komt daar Noord-Holland Noord bij en volgens Stevens worden ook in andere concessies gesprekken gevoerd met concessieverleners over verdere invoering.

Ritten per dag

Voor Breng flex werken Connexxion, de Radboud Universiteit, Provincie Gelderland en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) samen om maatwerk binnen het openbaar vervoer te realiseren. Dit leidde tot Breng flex: 8-persoonsbusjes en elektrische auto’s rijden een flexibele route, die automatisch wordt bepaald op basis van de boekingen van reizigers. Uit onderzoek bleek dat in april al circa 130 ritten per dag gemaakt werden. De doelstelling van de provincie was 100 ritten per dag.

Maar in de afgelopen maanden is er een forse groei opgemerkt. Volgens Connexxion worden met Breng flex worden nu gemiddeld 280 ritten per dag afgelegd en de voertuigen van Breng flex vervoeren elke dag ongeveer 350 reizigers. Ongeveer 30 procent van alle registraties zijn actieve gebruikers.

Evaluatie

Van december tot mei voerde de HAN met Connexxion, de Radboud Universiteit, de Technische Universiteit Delft en de Provincie Gelderland een eerste evaluatie uit naar deze nieuwe vervoersdienst. Die evaluatie is onlangs naar buiten gebracht, Reizigers waardeerden de dienst gemiddeld met een 8,2. Vooral de korte wachttijden, het ontbreken van een overstap en de app werden hoog beoordeeld. De ritprijs van 3,50 euro – een heikel punt van Breng flex – werd als ‘acceptabel’ bestempeld.

Ook chauffeurs werd ondervraagd over hun werkzaamheden. De meeste chauffeurs gaven aan trots te zijn om voor Breng flex te werken. De vervoerder heeft voor de flexibele vervoersdienst extra chauffeurs geworven. Dit waren voornamelijk personen met afstand tot de arbeidsmarkt. Die chauffeurs hebben ook de mogelijkheid om door te groeien tot reguliere buschauffeur omdat Breng de komende jaren waarschijnlijk nieuwe buschauffeurs moet werven.

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Populariteit van Breng flex vereist extra materieelinzet”

Jan Klaas|15.12.17|02:43

Je kan alleen niet meer overstappen op de trein vanwege flextijden, of de flexbussen gebruiken om op school te komen vanuit bijvoorbeeld Oosterhout, ook vanwege de 15 minuten tijdsverschil die er in kan zitten en er zijn net zoals in Helmond ook hier al grote problemen met het feit dat busjes in de spits gewoon niet meer beschikbaar zijn door overboeking. – Daarbuiten is het BrengFlex Concept nog duurder voor de vervoerder ook als er nu meer busjes en autos moeten gaan komen. “Leuk” allemaal.

ED Berk|15.12.17|11:16

Inderdaad weer eenzijdige berichtgeving, refererend aan een oud en eenzijdig onderzoek. De belangrijkste vraag blijft onbeantwoord: stappen de oude busreizigers echt over op Breng Flex, of, bereikt Breng Flex een nieuwe Uber-achtige klantengroep? Dus, is Breng Flex een adequate vervanging van de bus, of a) zitten de oude busreizigers thuis b) worden gehaald door familie c) vallen terug op de regiotaxi. Misschien subsidieert de provincie nu ineens twee regiotaxi’s, elk met hun eigen klantenniche?

ED Berk|15.12.17|11:21

De provincie moet zelf kunnen verantwoorden hoe de publieke miljoenen aan OV worden besteed. Dit soort onderzoek moet de provincie dan ook zelf coordineren, danwel haar rekenkamer laten uitvoeren. Dat kan je niet kan overlaten aan het “Breng Kenniscentrum” (http://www.brengkenniscentrum.nl/) (“Wij van WC-eend adviseren ..”)

Jan Klaas|16.12.17|11:13

Precies

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Populariteit van Breng flex vereist extra materieelinzet | OVPro.nl

Populariteit van Breng flex vereist extra materieelinzet

Vervoerder Breng moet extra materieel gaan inzetten om alle ritten uit te voeren die aangevraagd worden via het flexibele vraaggestuurde bussysteem Breng flex. Sinds de afgelopen zomer is het gebruik hiervan flink toegenomen en rijden de busjes en auto’s continu rond om reizigers op te halen. “In oktober en november kregen we 35 nieuwe registraties per dag”, vertelt Connexxion-woordvoerder Daan Stevens.

Moederbedrijf Connexxion is erg tevreden over het Breng flex-systeem in de regio Arnhem-Nijmegen en rolde het daarom al uit in de concessies Zuidoost-Brabant en in Amstelland-Meerlanden. In de zomer van 2018 komt daar Noord-Holland Noord bij en volgens Stevens worden ook in andere concessies gesprekken gevoerd met concessieverleners over verdere invoering.

Ritten per dag

Voor Breng flex werken Connexxion, de Radboud Universiteit, Provincie Gelderland en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) samen om maatwerk binnen het openbaar vervoer te realiseren. Dit leidde tot Breng flex: 8-persoonsbusjes en elektrische auto’s rijden een flexibele route, die automatisch wordt bepaald op basis van de boekingen van reizigers. Uit onderzoek bleek dat in april al circa 130 ritten per dag gemaakt werden. De doelstelling van de provincie was 100 ritten per dag.

Maar in de afgelopen maanden is er een forse groei opgemerkt. Volgens Connexxion worden met Breng flex worden nu gemiddeld 280 ritten per dag afgelegd en de voertuigen van Breng flex vervoeren elke dag ongeveer 350 reizigers. Ongeveer 30 procent van alle registraties zijn actieve gebruikers.

Evaluatie

Van december tot mei voerde de HAN met Connexxion, de Radboud Universiteit, de Technische Universiteit Delft en de Provincie Gelderland een eerste evaluatie uit naar deze nieuwe vervoersdienst. Die evaluatie is onlangs naar buiten gebracht, Reizigers waardeerden de dienst gemiddeld met een 8,2. Vooral de korte wachttijden, het ontbreken van een overstap en de app werden hoog beoordeeld. De ritprijs van 3,50 euro – een heikel punt van Breng flex – werd als ‘acceptabel’ bestempeld.

Ook chauffeurs werd ondervraagd over hun werkzaamheden. De meeste chauffeurs gaven aan trots te zijn om voor Breng flex te werken. De vervoerder heeft voor de flexibele vervoersdienst extra chauffeurs geworven. Dit waren voornamelijk personen met afstand tot de arbeidsmarkt. Die chauffeurs hebben ook de mogelijkheid om door te groeien tot reguliere buschauffeur omdat Breng de komende jaren waarschijnlijk nieuwe buschauffeurs moet werven.

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Populariteit van Breng flex vereist extra materieelinzet”

Jan Klaas|15.12.17|02:43

Je kan alleen niet meer overstappen op de trein vanwege flextijden, of de flexbussen gebruiken om op school te komen vanuit bijvoorbeeld Oosterhout, ook vanwege de 15 minuten tijdsverschil die er in kan zitten en er zijn net zoals in Helmond ook hier al grote problemen met het feit dat busjes in de spits gewoon niet meer beschikbaar zijn door overboeking. – Daarbuiten is het BrengFlex Concept nog duurder voor de vervoerder ook als er nu meer busjes en autos moeten gaan komen. “Leuk” allemaal.

ED Berk|15.12.17|11:16

Inderdaad weer eenzijdige berichtgeving, refererend aan een oud en eenzijdig onderzoek. De belangrijkste vraag blijft onbeantwoord: stappen de oude busreizigers echt over op Breng Flex, of, bereikt Breng Flex een nieuwe Uber-achtige klantengroep? Dus, is Breng Flex een adequate vervanging van de bus, of a) zitten de oude busreizigers thuis b) worden gehaald door familie c) vallen terug op de regiotaxi. Misschien subsidieert de provincie nu ineens twee regiotaxi’s, elk met hun eigen klantenniche?

ED Berk|15.12.17|11:21

De provincie moet zelf kunnen verantwoorden hoe de publieke miljoenen aan OV worden besteed. Dit soort onderzoek moet de provincie dan ook zelf coordineren, danwel haar rekenkamer laten uitvoeren. Dat kan je niet kan overlaten aan het “Breng Kenniscentrum” (http://www.brengkenniscentrum.nl/) (“Wij van WC-eend adviseren ..”)

Jan Klaas|16.12.17|11:13

Precies

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.