Arriva verliest concessie Drechtsteden met MerwedeLingelijn aan Qbuzz

Qbuzz mag vanaf eind 2018 het busvervoer verzorgen in het concessiegebied Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden (DAV) én het treinvervoer op de MerwedeLingelijn. Het is de eerste concessie die Qbuzz heeft gewonnen sinds de voormalige NS-dochter is overgenomen door het Italiaanse Busitalia. De vervoerder versloeg in de aanbesteding concurrenten EBS en de huidige vervoerder Arriva.

De nieuwe concessie geldt voor een periode van 8 jaar, met twee keer een optie tot verlening. Voor de concessie is een budget beschikbaar van ruim 23 miljoen euro per jaar. De concessie DAV betreft het busvervoer rondom de Drechtsteden, in Leerdam, bij de Lek en tot de provinciegrens van Zuid-Holland in het zuiden en de spoorlijn tussen Geldermalsen en Dordrecht. Er geldt nog wel een bezwaarperiode van zes weken.

Mobiliteitsconcessie

De provincie Zuid-Holland wil in deze regio een mobiliteitsconcessie ontwikkelen, met een basis van snelle en frequente hoogwaardige bus- en treinverbindingen. Zo wordt Rotterdam in ieder geval vanuit de Drechtsteden met de bus sneller bereikbaar. Op dit HOV-netwerk sluiten stad- en streeklijnen aan, waarmee ook het landelijk gebied in de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden uitstekend bereikbaar blijft.

Qbuzz gaat in de nieuwe concessie veelal met nieuwe bussen rijden. Zo worden er in Gorinchem en in de Drechtsteden het aantal elektrische stadsbussen uitgebreid. Op de HOV-verbindingen krijgen reizigers meer beenruimte, snelle wifi en usb-aansluitingen en komen er ook deelfietsen en deelauto’s.

Vraag regio

Volgens de provincie heeft Qbuzz het beste voldaan aan de eis voor een toekomstvast netwerk van OV, dat bovendien goed aansluit bij de vraag in de regio. Voor de aanbesteding op de markt kwam, was veel samengewerkt met regionale partners. “Qbuzz heeft hier bijzonder goed invulling aan gegeven”, aldus Floor Vermeulen, gedeputeerde verkeer en vervoer in de provincie. “Met de plannen van Qbuzz wordt in de hele regio een flink aantal verbeteringen doorgevoerd. Een kroon op onze regionale samenwerking.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

7 reacties op “Arriva verliest concessie Drechtsteden met MerwedeLingelijn aan Qbuzz”

Bla BlaDiblabla|10.01.18|16:56

Gaat QBuzz zelf het treinverkeer verzorgen?

Henk Angenent|10.01.18|17:13

Misschien besteden ze dat wel uit aan NS…

Victor Bax|10.01.18|17:46

Ja, meneer van Boxtel was toch op deze lijn aan het azen?
Klinkt zo gemeen, azen. Hij zal vast de beste bedoelingen hebben.

Gert-Jan Hondelink|11.01.18|19:22

Dit is weer een voorbeeld van marktwerking: de concessie gaat over van een dochteronderneming van het Duitse staatsspoorbedrijf naar een dochteronderneming van het Italiaanse staatsspoorbedrijf.

Hans Verbraak|16.01.18|13:06

Qbuzz is toch van FS geworden? Misschien krijgen we dan toch “fyra”-achtige treinen!Ik denk dat er al een samenwerking vooraf met NS is (anders kan de heer van Boxtel niet over deze specifieke lijn praten)geweest. Op zich presteert NS goed.

Jan Van de Ruit|18.01.18|08:46

ook wij buschauffeurs waren verrast dat het qbuzzz is geworden,en inderdaad ik kijk er niet gekmvan op als de merwedelijn wordt uitbesteed aan . NS….voor de medewerkers van arriva trein kan dit alleen maar gunstig uitpakken, zi gaan dan het N.S. cao volgen..wat de bus betreft in het D.A.V.zijn er 3 c.a.o.,s openbaar vervoer , multi modaal, en het oude htm
qbuzzken niet de cao mulitmodaal dit zal waarschijnlijk inhouden dat het voltallige personeel onder het ov cao gaat werken .

Ousama Pronk|16.02.18|16:51

Waarom wordt de Merwedelingelijn NIET uitbesteed aan RET metrovoertuigen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.