FlixBus voor het eerst winstgevend in Nederland

Foto: inge

FlixBus, de aanbieder van lange-afstandsbussen, heeft voor het eerst sinds de oprichting winst gemaakt in Nederland. Dit komt volgens het bedrijf door een forse passagiersgroei in vergelijking met 2016, namelijk 30 procent. In totaal hebben er in 2017 twee miljoen reizigers gebruik gemaakt van FlixBus. Het gaat hier om zowel binnenlandse reizigers als reizigers die een reis over de grens maakten. 

Het is voor het eerst dat FlixBus een jaar kan afsluiten in de zwarte cijfers. Hoeveel winst de Nederlandse tak van FlixBus heeft gedraaid is niet bekend. Het Duitse FlixBus groep FlixMobility werd opgericht in 2013, nadat in Duitsland de markt werd geliberaliseerd. Daarom kon FlixBus met zijn nationale bussen de concurrentie aangaan met nationale spoorvervoerder Deutsche Bahn. De busaanbieder had na enkele jaren het gros van de Duitse markt voor busvervoer op de lange afstand in handen.

Nationale busnetwerk

FlixBus probeerde daarna meer voet aan de grond te krijgen in Nederland. In oktober 2015 bood het bedrijf reizen aan vanaf Nijmegen naar de Brusselse steden Antwerpen en Brussel. Daarbij zou tussendoor ook gestopt worden in Eindhoven, zodat reizigers van de bus gebruik konden maken voor een binnenlandse reis. Niet lang daardoor lanceerde het bedrijf het ‘eerste nationale busnetwerk’ in Nederland. Veel van die nationale lijnen hielden het echter niet lang vol of de frequentie hierdoor werd snel fors verminderd.

FlixBus blijft zeggen een markt te zien in Nederland, maar met name als onderdeel van internationale verbindingen. Dit komt onder andere door de goede alternatieven die er in Nederland bestaan voor busvervoer op korte afstanden. Verder werd FlixBus ook op plekken tegengewerkt door vervoersautoriteiten en maken studenten slechts beperkt gebruik van FlixBus. Dit omdat de OV-studentenkaart niet werkt op voertuigen van FlixBus.

Verdere uitbreiding

“Naast de continue uitbreiding is het ook in 2018 de bedoeling om in de Benelux winstgevend te opereren”, aldus Jesper Vis, Managing Director van FlixBus Benelux. Dit wil het bedrijf bereiken door het netwerk verder uit te breiden. Daarbij gaat het zoals verwacht om internationale verbindingen, vooral tussen Nederland, België en Frankrijk, maar ook om extra luchthavenbussen.

“In 2018 zullen we de frequentie op bestaande trajecten verhogen, nieuwe toeristische bestemmingen in het netwerk opnemen en landelijke regio’s beter aansluiten”, stelt Vis. Het is bovendien de bedoeling dat reizigers in de toekomst bij het boeken van een rit meteen een stoel kunnen reserveren en dat reizigers na hun rit onmiddellijk de chauffeur kunnen beoordelen in de app.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FlixBus voor het eerst winstgevend in Nederland | OVPro.nl

FlixBus voor het eerst winstgevend in Nederland

Foto: inge

FlixBus, de aanbieder van lange-afstandsbussen, heeft voor het eerst sinds de oprichting winst gemaakt in Nederland. Dit komt volgens het bedrijf door een forse passagiersgroei in vergelijking met 2016, namelijk 30 procent. In totaal hebben er in 2017 twee miljoen reizigers gebruik gemaakt van FlixBus. Het gaat hier om zowel binnenlandse reizigers als reizigers die een reis over de grens maakten. 

Het is voor het eerst dat FlixBus een jaar kan afsluiten in de zwarte cijfers. Hoeveel winst de Nederlandse tak van FlixBus heeft gedraaid is niet bekend. Het Duitse FlixBus groep FlixMobility werd opgericht in 2013, nadat in Duitsland de markt werd geliberaliseerd. Daarom kon FlixBus met zijn nationale bussen de concurrentie aangaan met nationale spoorvervoerder Deutsche Bahn. De busaanbieder had na enkele jaren het gros van de Duitse markt voor busvervoer op de lange afstand in handen.

Nationale busnetwerk

FlixBus probeerde daarna meer voet aan de grond te krijgen in Nederland. In oktober 2015 bood het bedrijf reizen aan vanaf Nijmegen naar de Brusselse steden Antwerpen en Brussel. Daarbij zou tussendoor ook gestopt worden in Eindhoven, zodat reizigers van de bus gebruik konden maken voor een binnenlandse reis. Niet lang daardoor lanceerde het bedrijf het ‘eerste nationale busnetwerk’ in Nederland. Veel van die nationale lijnen hielden het echter niet lang vol of de frequentie hierdoor werd snel fors verminderd.

FlixBus blijft zeggen een markt te zien in Nederland, maar met name als onderdeel van internationale verbindingen. Dit komt onder andere door de goede alternatieven die er in Nederland bestaan voor busvervoer op korte afstanden. Verder werd FlixBus ook op plekken tegengewerkt door vervoersautoriteiten en maken studenten slechts beperkt gebruik van FlixBus. Dit omdat de OV-studentenkaart niet werkt op voertuigen van FlixBus.

Verdere uitbreiding

“Naast de continue uitbreiding is het ook in 2018 de bedoeling om in de Benelux winstgevend te opereren”, aldus Jesper Vis, Managing Director van FlixBus Benelux. Dit wil het bedrijf bereiken door het netwerk verder uit te breiden. Daarbij gaat het zoals verwacht om internationale verbindingen, vooral tussen Nederland, België en Frankrijk, maar ook om extra luchthavenbussen.

“In 2018 zullen we de frequentie op bestaande trajecten verhogen, nieuwe toeristische bestemmingen in het netwerk opnemen en landelijke regio’s beter aansluiten”, stelt Vis. Het is bovendien de bedoeling dat reizigers in de toekomst bij het boeken van een rit meteen een stoel kunnen reserveren en dat reizigers na hun rit onmiddellijk de chauffeur kunnen beoordelen in de app.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.