Bus R-Net

‘OV-visie Rotterdam houdt te weinig rekening met kleine kernen’

Bron: nieuwsbericht MRDH

De gemeente Rotterdam heeft bij het opstellen van de OV-visie tot aan 2040 geen rekening gehouden met kleine kernen, zoals Rozenburg. Dat is jammer, want een slechte OV-aansluiting is een hindernis voor mensen om zich die kernen te vestigen. Dat schrijft de gebiedscommissie Rozenburg aan het college van B&W in een reactie op deze onlangs gepresenteerde visie. 

“Het stelt ons teleur te moeten constateren dat wederom de aandacht voor de kleine kernen, die onderdeel zijn van de gemeente Rotterdam maar niet ‘aan de stad vastzitten’, zeer minimaal is”, stellen gebiedsdirecteur Arjen Draisma en voorzitter Frank Schellenboom. “De OV-visie lijkt opgesteld voor de stad Rotterdam, niet voor de gemeente Rotterdam.” Ze wijzen er op dat een goede bereikbaarheid belangrijk is voor de levensvatbaarheid van kleine kernen.

Hoekse Lijn

De gebiedscommissie vraagt aan de gemeente Rotterdam om de OV-visie op enkele punten aan te passen. Ten eerste moeten alle gebieden in de gemeente Rotterdam meegenomen worden, dus ook de kleine kernen. Verder vraagt Rozenburg om betere OV-verbindingen. Dan gaat het bijvoorbeeld om een directe busverbinding met Zuidplein of Schiedam en op langere termijn een directe verbinding met de Hoekse Lijn en Vlaardingen via de Blankenburgtunnel.

Bovendien hoopt Rozenburg op een autonome busverbinding vanuit het centrum naar het nieuwe station Maassluis. Nu bestaat er een veerpont, maar die is te traag en de nieuwe exploitant heeft al aangegeven plannen te hebben om een pendeldienst aan te gaan bieden. “Wij zien een dergelijke pendeldienst als volwaardig openbaar vervoer.”

De huidige veerpontverbinding moet bovendien sneller, vaker en praktischer worden. Het huidige, grote voertuig moet vervangen worden door een wendbare voet- en fietspond, die vaker kan varen dan nu het geval is. Dit zorgt voor een betere aansluiting op de Hoekse Lijn, wanneer die is opgeleverd. Bovendien vraagt de gebiedscommissie aan het college om na te denken over een betere verbinding voor personenvervoer per boot met de werkgebieden in de Botlek en de haven.

OV-visie

De OV-visie van de gemeente Rotterdam is gepresenteerd in november. Daarin werden verschillende ambities duidelijk. Niet alleen wil de gemeente zelfrijdende metro’s en tram inzetten, maar ook het aantal van het OV moet toenemen met 33 procent. Daarom zei de gemeente ervoor te willen zorgen dat het OV een ‘serieus alternatief wordt voor de auto’.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘OV-visie Rotterdam houdt te weinig rekening met kleine kernen’ | OVPro.nl
Bus R-Net

‘OV-visie Rotterdam houdt te weinig rekening met kleine kernen’

Bron: nieuwsbericht MRDH

De gemeente Rotterdam heeft bij het opstellen van de OV-visie tot aan 2040 geen rekening gehouden met kleine kernen, zoals Rozenburg. Dat is jammer, want een slechte OV-aansluiting is een hindernis voor mensen om zich die kernen te vestigen. Dat schrijft de gebiedscommissie Rozenburg aan het college van B&W in een reactie op deze onlangs gepresenteerde visie. 

“Het stelt ons teleur te moeten constateren dat wederom de aandacht voor de kleine kernen, die onderdeel zijn van de gemeente Rotterdam maar niet ‘aan de stad vastzitten’, zeer minimaal is”, stellen gebiedsdirecteur Arjen Draisma en voorzitter Frank Schellenboom. “De OV-visie lijkt opgesteld voor de stad Rotterdam, niet voor de gemeente Rotterdam.” Ze wijzen er op dat een goede bereikbaarheid belangrijk is voor de levensvatbaarheid van kleine kernen.

Hoekse Lijn

De gebiedscommissie vraagt aan de gemeente Rotterdam om de OV-visie op enkele punten aan te passen. Ten eerste moeten alle gebieden in de gemeente Rotterdam meegenomen worden, dus ook de kleine kernen. Verder vraagt Rozenburg om betere OV-verbindingen. Dan gaat het bijvoorbeeld om een directe busverbinding met Zuidplein of Schiedam en op langere termijn een directe verbinding met de Hoekse Lijn en Vlaardingen via de Blankenburgtunnel.

Bovendien hoopt Rozenburg op een autonome busverbinding vanuit het centrum naar het nieuwe station Maassluis. Nu bestaat er een veerpont, maar die is te traag en de nieuwe exploitant heeft al aangegeven plannen te hebben om een pendeldienst aan te gaan bieden. “Wij zien een dergelijke pendeldienst als volwaardig openbaar vervoer.”

De huidige veerpontverbinding moet bovendien sneller, vaker en praktischer worden. Het huidige, grote voertuig moet vervangen worden door een wendbare voet- en fietspond, die vaker kan varen dan nu het geval is. Dit zorgt voor een betere aansluiting op de Hoekse Lijn, wanneer die is opgeleverd. Bovendien vraagt de gebiedscommissie aan het college om na te denken over een betere verbinding voor personenvervoer per boot met de werkgebieden in de Botlek en de haven.

OV-visie

De OV-visie van de gemeente Rotterdam is gepresenteerd in november. Daarin werden verschillende ambities duidelijk. Niet alleen wil de gemeente zelfrijdende metro’s en tram inzetten, maar ook het aantal van het OV moet toenemen met 33 procent. Daarom zei de gemeente ervoor te willen zorgen dat het OV een ‘serieus alternatief wordt voor de auto’.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.