GVB schrijft tender uit voor 31 elektrische bussen

Stadsvervoerder GVB heeft de eerste tender uitgeschreven voor ruim dertig elektrische bussen inclusief bijbehorende laadinfrastructuur. Deze duurzame bussen moeten in 2020 gaan rijden. Als eerste worden de lijnen 15, 22 en 36 geëlektrificeerd en de voertuigen moeten worden geladen door opportunity charging. 

In eerste instantie gaat het om een aanbesteding voor 31 bussen, maar de aanbesteding heeft nog een optie tot 69 extra nieuwe bussen. Deze bussen vervangen de 28 dieselbussen die nu allemaal eindigen op Sloterdijk. “GVB zet hiermee, samen met partners gemeente Amsterdam en Vervoerregio Amsterdam, een belangrijke eerste stap in het uitstootvrij maken van het busvervoer in de hoofdstad”, aldus de stadsvervoerder.

Opportunity Charging

Volgens GVB zijn er twee manieren van laden haalbaar in Amsterdam, namelijk In Motion Charging en Opportunity Charging. Uiteindelijk heeft de vervoerder gekozen voor opportunity charging. De batterijen worden ’s nachts geladen bij de garage, maar ook tussentijds via een zogenaamde laadhub.

“Voor de termijn waarop deze bussen nodig zijn is deze techniek haalbaar, betaalbaar en inpasbaar voor Amsterdam”, stelt GVB. “Maar dit wil niet zeggen dat opportunity charging de standaard wordt voor elektrische bussen in Amsterdam. Bij elke nieuwe lichting wordt opnieuw bekeken wat de meest wenselijke en haalbare variant is voor de stad.”

Laadpalen

De elektrische bussen worden ’s nachts via langzaam geladen bij Garage West. Op station Sloterdijk worden de bussen door een snellader bijgeladen. Er is nu bewust gekozen voor de lijnen 15, 22 en 36, omdat er zo gebruik kan worden gemaakt van één laadhub op Sloterdijk en omdat lijn 22 over de Prins Hendrikkade rijdt. GVB: “Dit is het knelpunt in de stad waar de wettelijk toegestane grenswaarden voor de luchtkwaliteit worden overschreden.”

De financiering voor het project wordt gedragen door zowel GVB als de Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam. Dit omdat alle partijen samen de ambitie hebben om het OV verder te verduurzamen. Bovendien wordt daarmee ook invulling gegeven aan het coalitieakkoord 2014 en duurzaamheidsconvenant tussen GVB en gemeente van 15 april 2015.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.