‘Omslag naar elektrisch vervoer geeft vervoerders meer onzekerheid’

Electric Volvo bus charger, ABB

Bij dieselbussen zijn de gemiddelde levensduur, de te verwachten onderhoudskosten en de kosten voor de infrastructuur inmiddels wel bekend. Maar de omslag naar elektrisch vervoer zet die zekerheid op losse schroeven. Bij deze nieuwe, duurzamere voertuigen zijn de bijkomende kosten én de betrouwbaarheid van de beschikbaarheid veel minder gegarandeerd.

Om die twijfel bij de vervoerder weg te nemen heeft Volvo het turnkey-contract ontwikkeld. Als vervoerders kiezen voor dit contract, garandeert Volvo voor een vast bedrag de beschikbaarheid van voertuigen. De van origine Zweedse busfabrikant levert voor dit vaste bedrag de elektrische bussen zelf, de infrastructuur en regelt de reparaties en het onderhoud.

Onzekerheid elektrische bussen

In dit contract wil Volvo zo veel mogelijk van de onzekerheid bij vervoerders wegnemen. “Bij een dieselbus weten de meeste vervoerders wel waar ze aan toe zijn”, aldus Bas Dubois, directeur France & Benelux bij Volvo. Ervaring heeft vervoerders geleerd wanneer ze onderhoud moeten plegen en welke beschikbaarheid en capaciteit nodig is om lijnen uit te voeren. Die ervaring wordt nu gemist.

Bovendien gaat het niet langer alleen om de bus, maar ook om de laadinfrastructuur. Tot nog toe draait de vervoerder zelf op voor de laadpalen, terwijl het bij dieselbussen ongehoord is dat een vervoerder verantwoordelijk is voor een tankstation. Dit is dus weer iets extra’s dat vervoerders op hun bord krijgen. “We moeten er bij elektrische bussen nog achterkomen wat het beste werkt.”

Beschikbaarheid bussen

Volvo is bovendien in staat om precies te berekenen hoe veel bussen een vervoerder nodig heeft om de dienstregeling uit te voeren. Daarbij houdt de Zweedse busfabrikant rekening met het laden van de bussen en mogelijk onderhoud, om te voorkomen dat de bussen ongepland stil komen te staan. Volvo kan een vervoerder dus helpen om de beschikbaarheid van de voertuigen zo efficiënt mogelijk te maken.

De turnkey oplossing kan aangeboden worden als een lease-contract, waarbij de vervoerder een vast bedrag per kilometer betaalt. Dit is erg voordelig voor vervoerders die slechts een budget hebben voor een dieselbus. “We hebben de mogelijkheid om een vast bedrag per maand of per kilometer vast te stellen voor de gehele periode van het contract”, vertelt Dubois. “Dan kun je als vervoerder in feite binnen de bestaande budgetten blijven, want je werkt met een lease-overeenkomst.”

Unieke berekening

Het maandelijkse bedrag dat een vervoerder zou moeten betalen, is wel afhankelijk van de specifieke lijn waar de elektrische bus op wordt ingezet. De slijtage aan een bus en dus het benodigde onderhoud is namelijk afhankelijk van de inzet. Dat geldt natuurlijk ook voor het aantal laadmomenten. “We moeten per project en per situatie een offerte maken”, aldus Dubois.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “‘Omslag naar elektrisch vervoer geeft vervoerders meer onzekerheid’”

Robert Jan Roos|13.02.18|11:13

Een bekend feit dat nieuwe techniek bij de start of gedurende een concessie extra aandacht behoeft. Om dit goed te laten plaats vinden is samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer essentieel. Vandaar dat op het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2013 door Arcadis “De concessie van morgen” is gepresenteerd. Doel is Meer flexibiliteit en samenwerking in het OV door kennis te verzamelen en te delen.