GVB bus, reiziger (bron: Flickr, GVB Verbindt)

Belbusjes vervangen twee GVB-lijnen in Landelijk Noord

Een vraagafhankelijke belbus vervangt sinds deze week de bussen met vaste dienstregeling op de lijnen 30 en 31 in Amsterdam. Het gaat om een experiment van de gemeente Amsterdam met vraaggericht openbaar vervoer. Dit nieuwe vervoersconcept, hier Mokumflex genoemd, wordt uitgevoerd door RMC, omdat taxivervoerder RMC toch al het aanvullend openbaar vervoer uitvoerde.

Het experiment duurt tot 10 december 2018. “Om het openbaar vervoer in de toekomst goed te kunnen vormgeven, moeten we nu dingen uitproberen”, verklaart de gemeente Amsterdam de keuze voor dit experiment. “Vooral in gebieden waar het huidige OV steeds minder goed voldoet, moeten we zoeken naar oplossingen die wél goed aansluiten bij wat reizigers, bewoners en ondernemers nodig hebben.”

Lijn 30 en 31

De bestaande buslijnen van GVB in Landelijke Noord werden weinig gebruikt. Dit zorgde er al voor dat deze OV-bussen louter nog maar overdag van maandag tot vrijdag reden. Daarnaast wordt er in dit gebied aanvullend openbaar vervoer aangeboden voor mensen die minder mobiel zijn of ouder dan 75 jaar. Maar ook de voertuigen die hiervoor werden ingezet, waren vaak grotendeels leeg. Vandaar het besluit om deze twee vormen van vervoer nu samen te brengen.

Normale OV-reizigers die gebruik willen maken van Mokumflex, kunnen minimaal een uur van tevoren een rit reserveren. Daarbij wordt geen vaste route aangehouden, maar de reis kan alleen worden afgelegd tussen de haltes die ook werden aangehouden voor de lijnen 30 en 31. Het is daarbij mogelijk dat oudere of minder mobiele mensen opgehaald worden en dat de reis dus ook langer duurt dan vooraf gepland. De gemeente laat weten dat de reistijd maximaal 1,5 keer langer kan duren dan de reistijd van de traditionele bussen.

Gratis vervoer

Het GVB laat weten dat het vervoer tijdens de proefperiode gratis zal worden uitgevoerd. Na een jaar wordt geëvalueerd of het experiment succesvol is. Bovendien vraagt de vervoerder aan alle reizigers om ervaringen over het nieuwe vervoersconcept vooral te delen. “Op die manier kunnen we samen de dienstverlening verbeteren en het experiment tot een succes maken.”

Voor jongeren die gebruik maakten van lijn 30 of van lijn 31 om naar school te reizen, verandert er niets. Er wordt door RMC apart vervoer geregeld naar basisschool OBS de Weidevogel en zij krijgen ook de garantie dat ze op tijd op school blijven aankomen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.