Duitsland en België bestrijden luchtvervuiling met gratis OV

Zowel Duitse als Belgische overheden overwegen het openbaar vervoer gratis te maken in de hoop zo de luchtkwaliteit te verbeteren. De Brusselse regering heeft onlangs akkoord gegeven aan een plan om geen geld meer te vragen voor openbaar vervoer van MIVB bij te hoge concentraties van fijnstof in de lucht. In Duitsland wordt gedacht aan een proef met gratis OV in vijf steden tegen luchtvervuiling. 

Zowel in Duitsland als in België wordt geworsteld met slechte luchtkwaliteit. Daarvoor dreigen zelfs Europese boetes. Het is voor overheden daarom belangrijk om maatregelen te nemen die verdere vervuiling tegen gaan. De overheden hoopt dat gratis OV automobilisten overhaalt om minder gebruik te maken van de auto.

Brussel

In Brussel is gekozen voor noodregels die worden geïntroduceerd op het moment dat er voor een langere periode te veel fijnstof in de lucht wordt gemeten. In dat geval zal het hele openbaar vervoer van de MIVB gratis worden aangeboden, net als het gebruik van de deelfietsen. Deze noodregel treedt in werking als het gemiddelde voor fijnstofconcentratie over 24 uur tussen de 51 tot 70 microgram per kubieke meter lucht bedraagt.

Het is nog niet bekend hoe deze maatregel zal worden gefinancierd. De overheid heeft verder besloten om de maximumsnelheid te verlagen als de luchtvervuiling te erg wordt. Op wegen waar gewoonlijk gemiddeld 70 en 90 kilometer per uur mag worden gereden, zal dat 50 kilometer per uur worden en op snelwegen mogen automobilisten nog maar 90 kilometer per uur.

Duitse steden

Duitse media kregen recentelijk een brief in handen van enkele Duitse politici aan de Europese commissaris van Milieu in Brussel, waarin zij aangeven het OV als proef gratis te willen maken in vijf steden. Het gaat daar om Bonn, Essen, Reutlingen, Mannheim en Herrenberg, een plaats ten zuiden van Stuttgart. Negen EU-landen moesten afgelopen januari enkele voorstellen indienen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Anders sleept de Europese Commissie ze voor de rechter.

De Duitse gemeenten die zijn uitgekozen voor de proef, lieten weten dat het nog niet om een concreet plan ging. Daarom bestaat er ook nog geen begindatum voor dit plan en is nog niet bekend hoe de federale overheid van plan is om het gratis OV te subsidiëren. Een fors deel van de financiering van OV komt nu uit de verkoop van kaartjes. Daar komt nog bij dat hierdoor een toename van reizigers wordt verwacht en dat deze gemeentes liever ook meteen duurzame bussen inzetten.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.