Drie miljoen voor extra OV in Noord-Holland Noord

Foto-bus-Connexxion_Noord-Holland Noord

De provincie Noord-Holland heeft meer geld beschikbaar gesteld voor het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord. Het gaat hier om een bedrag van drie miljoen euro. De provincie heeft besloten een aanvullend bedrag te investeren, nadat verschillende gemeentes zorgen uitten dat de bereikbaarheid van hun gebied flink zou verslechteren.

Halverwege 2017 werd de concessie Noord-Holland Noord tussen 2018 en 2028 aan Connexxion gegund. De provincie draagt aan deze concessies jaarlijks ruim 19 miljoen bij en voor dat geld beloofde Connexxion een grote kwaliteitsimpuls met onder andere meer en betere bussen tussen de grote steden.

Aanpassingen vervoerplan

Vervoerder Connexxion bood in in eerste instantie weliswaar meer bussen aan op verschillende drukke trajecten, maar besloot een taxi-deel-systeem in te zetten op verbindingen met weinig reizigers. Op basis van de reacties van deze kernen besloten de Gedeputeerde Staten te kijken naar verbeteringen en aanpassingen in het vervoerplan van Connexxion. Nico Papineau Salm, Provinciaal Statenlid van de PvdA, stelde enkele verbeteringen, inclusief financiële dekking, aan de Gedeputeerde Staten voor en dat voorstel werd overgenomen.

Nu er meer geld is uitgetrokken voor het openbaar vervoer, kan lijn 164 tussen Egmond aan Zee en Castricum in de ochtenden als spitsbusverbinding aangeboden wordt. Bovendien komt er een extra ochtendrit op lijn 250 tussen Nieuwe Niedorp en Alkmaar. “Het gebruik van de extra ritten zal bijgehouden worden om zo de inzet ervan te kunnen evalueren”, aldus de provincie.

Scholierenlijnen

Op zondag wordt bovendien de frequentie van lijn 30 tussen Julianadorp en Den Helder uitgebreid naar twee keer per uur, terwijl op lijn 652 tussen Julianadorp en Schagen juist in de middaguren vaker gaat rijden. Dit is om de bus beter te laten aansluiten op de lestijden van scholieren. De provincie en de vervoerder praten met meerdere scholen voor een verdere aanpassing van een aantal scholierenlijnen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.