EBS, busvervoerder, concessie Waterland

EBS in OV-Klantenbarometer beste vervoerder op vasteland

Met een 8,0 als gemiddeld rapportcijfer mag EBS zich dit jaar de beste vervoerder op het vasteland noemen. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer, die woensdag is gepubliceerd. De veerdiensten en het busvervoer op de Waddeneilanden scoren al jaren hoger dan een 8, maar voor de andere bus-, trein-, tram- en metrodiensten is dit zeldzaam.

In 2014 wist de stadsdienst in Apeldoorn dit cijfer nog binnen te slepen, maar in de twee volgende jaren wist geen van de vervoerders op het vasteland nog een dergelijk hoog cijfer te bereiken. Wel stond EBS ook de afgelopen jaar vaak in de top van de ranglijst. “We doen elke dag met de ruim 400 collega’s in Waterland ons best om onze klanten naar tevredenheid te bedienen”, aldus EBS-directeur Wim Kurver. “Dit landelijke onderzoek bevestigt dat we daar goed in slagen en is een compliment voor al mijn hardwerkende collega’s.”

Nieuwe bussen

De vervoerder laat weten verheugd te zijn dat EBS in het zesde jaar van concessie nog steeds zo hoog scoort. “Je ziet vaak dat bij de start van een concessie de nieuwe voertuigen ook bijdragen aan de klanttevredenheid. Dat wij in het zesde jaar van de concessie ook op de comfortaspecten nog topscores laten zien, zie ik ook als beloning voor onze technische afdeling. En het stemt in de breedte tevreden als we zien dat de punten die we hebben aangepakt ook leiden tot verbetering.”

EBS wordt op de voet gevolgd door de concessies Zaanstreek, de Gooi- en Vechtstreek en door het streekvervoer in Almere. In de eerste twee gebieden is Connexxion de vervoerder, terwijl Keolis Nederland in Almere rijdt onder de naam allGo. In deze concessies wordt goed gescoord op het gemak van het instappen, op de rijstijl van de vervoerder en de klantvriendelijkheid van het personeel. De Vervoerregio Amsterdam is verheugd dat in veel van haar concessies juist goed gescoord wordt op deze landelijke graadmeter voor het openbaar vervoer.

Regionale treindiensten

Voor het treinvervoer kregen verschillende diensten een 7,8, waarmee zij voor deze modaliteit een gedeelde eerste plaats hadden. Het ging hier om de Vechtdallijnen tussen Zwolle en Emmen, de treinen tussen Zutphen en Apeldoorn, de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen de trein van Alphen aan den Rijn en Gouda. Vervoerder NS heeft met deze trein ook de grootste stijger van 2017 te pakken. In 2016 gaven reizigers deze lijn nog een 7,2.

Grote uitschieters naar beneden werden dit jaar in de OV-Klantenbarometer niet opgemerkt. De concessie Midden-Overijssel meet een 7,5 net iets lager dan de 7,7, die er in 2016 nog werd gegeven. Het stadsvervoer in Leeuwarden moest het wel doen met een flinke verslechtering en eindigde dit jaar met een 7,3, in vergelijking met de 7,8 van een jaar eerder.

Nieuwe concessies

De nieuwe concessies, die zijn ingegaan in december 2016, hebben veelal positieve effecten gehad op de cijfers. Arriva nam in Limburg het vervoer over van Veolia en dit heeft op de meeste lijnen en trajecten geleid tot een stijgend klantenoordeel. “Veel onderzoeksgebieden waar wij het vervoer verzorgen scoren op of boven het landelijk gemiddelde van een 7,6”, aldus Arriva-topman Anne Hettinga. “Opvallend is de stijging in waardering van de meest nieuwe concessies in onze orderportefeuille Limburg en Zuidoost-Fryslân.”

Hermes scoort in Zuidoost-Brabant een 7,6 in vergelijking met een 7,3 een jaar eerder. In de provincie Utrecht heeft de overgang van Connexxion naar Syntus wel een lichte daling van het cijfer tot gevolg gehad. De nieuwe vervoerder kreeg daar een 7,4, terwijl zijn voorganger nog een 7,5 wist te behalen.

OV-Klantenbarometer

Het is de 17e keer dat dit jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek in het regionale openbaar vervoer is gehouden. In totaal zijn reizigers in zeventig onderzoeksgebieden ondervraagd over hun OV-rit. Het onderzoek is ditmaal uitgevoerd door I&O Research in opdracht van CROW-KpVV.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.