Elektrische bus op Schiphol

Grootste Nederlandse elektrische busvloot nu rondom Schiphol

Het grootste aantal elektrische bussen rijdt sinds vorige week woensdag niet langer in Eindhoven, maar rondom Schiphol. Daar zet vervoerder Connexxion voortaan honderd elektrische bussen in om reizigers te vervoeren. Het gaat om bussen van 18 meter lang met een actieradius van maximaal 80 kilometer.

Eigenlijk zouden de bussen al een paar maanden eerder de weg op gaan, maar er ontstond vertraging bij het realiseren van de benodigde laadinfrastructuur op Schiphol. Dat probleem is nu opgelost. Wethouder Pieter Litjens noemde het een ‘grote stap in het bereiken van het bestuursakkoord om vanaf 2025 alleen nog maar emissieloze bussen aan te schaffen’.

Groei

In haar toespraak zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven de introductie van honderd zero emissie-bussen een mijlpaal te vinden. De betrokken partijen mogen daarom ook trots zijn op zichzelf. “Het mooie van vandaag is dat u, de betrokken partijen bij deze concessie, ook aanjager bent voor andere OV-vervoerders en concessiehouders”, aldus de ambtsvrouw.

Ze benadrukte meer duurzaam openbaar vervoer te willen ondersteunen, onder andere door bedrijven fiscaal te steunen bij de aanschaf van bussen. “We steunen partijen om Europese co-financieringsmiddelen voor innovatie in het OV naar Nederland te halen. En daarom hebben we met elkaar het Bestuursakkoord Zero emissie Busvervoer getekend.”

Personeel

Connexxion-directeur Bart Schmeink greep de kans aan om het personeel te bedanken. “Ik ben uitermate trots op deze prestatie van formaat. Samen met de Vervoerregio, de gemeente Amsterdam en Schiphol hebben we deze prestatie neer kunnen zetten, niet in de laatste plaats ook door de inzet en het harde werken van ons personeel.” Voor de komst van de nieuwe bussen hebben ongeveer 500 chauffeurs een speciale rij-instructie gehad en zijn er 550 collega’s opgeleid, waaronder wagenwassers en ander personeel.

De Vervoerregio Amsterdam en Schiphol besloten in de nieuwe concessie Amstelland-Meerlanden elektrisch busvervoer als voorwaarde op te nemen. Dat past ook bij de ambitie van Schiphol om in 2040 klimaatneutraal te zijn. De luchthaven heeft bovendien de infrastructuur voor de laadpunten op het eigen grondgebied gerealiseerd en gefinancierd. De concessie heeft in totaal een waarde van 100 miljoen euro per jaar. Het is de bedoeling dat er in 2021 ruim 250 elektrische bussen door de regio rijden.

Laders

De nieuwe elektrische bussen worden zowel door snel- als door langzaamladers bijgeladen. Snelladen gaat met 450 kilowattuur en duurt maximaal 15 tot 25 minuten. Langzaam laden gaat met 30 kilowattuur en neemt tussen de vier en vijf uur in beslag. Het opladen kan nu bij Schiphol p30, Knooppunt Schiphol Noord, aan de Cateringweg op Schiphol en in Amstelveen. Er worden nieuwe laadlocaties geplaatst in Haarlem en op Schiphol Zuid.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.