Toch geen waterstofbussen in Gelderland

Het project met vier waterstofbussen tussen Arnhem en Apeldoorn is van de baan. De provincie heeft een subsidieaanvraag van het bedrijf HyMove afgewezen. De financiële risico’s zijn te groot. Verder wil de provincie ook niet de garanties bieden dat de bussen zeker twaalf jaar in exploitatie blijven.

Eind juni had HyMove een aanvraag ingediend bij de provincie Gelderland. Het bedrijf wil drie aanvullende waterstofbussen aanschaffen en de vier voertuigen door middel van een leaseovereenkomst in de normale dienstregeling laten rijden. In 2016 begon Syntus met het rijden met een waterstofbus tussen Arnhem en Apeldoorn.

Provincie

Om het project met de vier bussen van de grond te krijgen, was steun van de overheid onmisbaar. Er gaat in 2020 namelijk een nieuwe concessie in en HyMove wil zeker weten dat de bussen en het nog te bouwen waterstofstation gebruikt worden in de nieuwe concessie. Die verzekering wil de concessieverlener echter niet bieden. “Wij zien dit als een onwenselijke inbreuk op het proces van totstandkoming en die inhoud van de nieuwe concessie.”

Verder is de provincie van mening dat de begroting voor dit project niet sluitend is. Het bedrijf gaat namelijk volledig uit van subsidies, terwijl niet alle kosten van het projecten hiervoor in aanmerking komen. Omdat er geen alternatieve inkomstenbronnen zijn, kan de provincie geen subsidie verlenen aan het project. Er zijn wel al projecten met waterstofbussen in Zuid-Holland, Noord-Brabant en Groningen.

Waterstof

De provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland lieten onlangs nog een onderzoek uitvoeren naar zero emissie busvervoer. Daarin werd geconcludeerd dat waterstof aantoonbaar tot meerkosten leidt. Het zal in de toekomst hoogstwaarschijnlijk goedkoper worden, maar de kosten zullen bij elektrisch vervoer sneller dalen dan bij waterstof. Als laatste is de techniek niet betrouwbaar genoeg voor het openbaar vervoer en wordt de bedrijfsvoering complexer als er zowel waterstofbussen als batterij-elektrische bussen worden ingezet.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Toch geen waterstofbussen in Gelderland | OVPro.nl

Toch geen waterstofbussen in Gelderland

Het project met vier waterstofbussen tussen Arnhem en Apeldoorn is van de baan. De provincie heeft een subsidieaanvraag van het bedrijf HyMove afgewezen. De financiële risico’s zijn te groot. Verder wil de provincie ook niet de garanties bieden dat de bussen zeker twaalf jaar in exploitatie blijven.

Eind juni had HyMove een aanvraag ingediend bij de provincie Gelderland. Het bedrijf wil drie aanvullende waterstofbussen aanschaffen en de vier voertuigen door middel van een leaseovereenkomst in de normale dienstregeling laten rijden. In 2016 begon Syntus met het rijden met een waterstofbus tussen Arnhem en Apeldoorn.

Provincie

Om het project met de vier bussen van de grond te krijgen, was steun van de overheid onmisbaar. Er gaat in 2020 namelijk een nieuwe concessie in en HyMove wil zeker weten dat de bussen en het nog te bouwen waterstofstation gebruikt worden in de nieuwe concessie. Die verzekering wil de concessieverlener echter niet bieden. “Wij zien dit als een onwenselijke inbreuk op het proces van totstandkoming en die inhoud van de nieuwe concessie.”

Verder is de provincie van mening dat de begroting voor dit project niet sluitend is. Het bedrijf gaat namelijk volledig uit van subsidies, terwijl niet alle kosten van het projecten hiervoor in aanmerking komen. Omdat er geen alternatieve inkomstenbronnen zijn, kan de provincie geen subsidie verlenen aan het project. Er zijn wel al projecten met waterstofbussen in Zuid-Holland, Noord-Brabant en Groningen.

Waterstof

De provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland lieten onlangs nog een onderzoek uitvoeren naar zero emissie busvervoer. Daarin werd geconcludeerd dat waterstof aantoonbaar tot meerkosten leidt. Het zal in de toekomst hoogstwaarschijnlijk goedkoper worden, maar de kosten zullen bij elektrisch vervoer sneller dalen dan bij waterstof. Als laatste is de techniek niet betrouwbaar genoeg voor het openbaar vervoer en wordt de bedrijfsvoering complexer als er zowel waterstofbussen als batterij-elektrische bussen worden ingezet.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.