Vaak dieselbussen ingezet op Ameland en Terschelling

Vanwege storingen aan de elektrische bussen heeft Arriva in de afgelopen anderhalf jaar meerdere malen dieselbussen moeten inzetten op de Waddeneilanden Ameland en Terschelling. Bovendien reed Arriva in de concessie Zuidoost-Fryslân op bepaalde lijnen met bussen die niet voldeden aan de voorgeschreven huisstijl.

Het Friesch Dagblad beschreef deze week dat Qbuzz een klacht had ingediend over Arriva over deze twee zaken. Eind 2016 volgde Arriva Qbuzz op als vervoerder in dit gebied, maar volgens de oude vervoerder houdt de nieuwe vervoerder zich niet aan de afspraken die bij de aanbesteding zijn gemaakt.

De provincie Fryslân controleerde de klacht van de vervoerder en constateerde dat die gegrond was. Daarop heeft vervoerder Arriva in een reactie uitgelegd dat de elektrische bussen lange tijd met storingen kampten. Aangezien er geen andere elektrische bussen voorhanden waren, moesten er wel dieselbussen ingezet worden.

Opstartproblemen

“We hadden op de eilanden opstartproblemen met het elektrisch materieel. Toen hebben we het dieselmaterieel dat we nog achter de hand hadden ingezet, omdat we de reizigers niet in de kou wilden laten staan”, aldus de vervoerder, die op Terschelling en Ameland rijdt met bussen van VDL.

De vervoerder stelt nu dat vrijwel alle ritten weer worden afgelegd met elektrische bussen en dat storingen nog maar sporadisch voorkomen. Wel heeft de vervoerder de opdracht gekregen van de provincie om elke maand in detail aan te geven welk soort bussen er op deze Waddeneilanden hebben gereden. Arriva moet ook een uitleg bieden als er dieselbussen worden ingezet.

Huisstijl

Verder stelt Qbuzz dat enkele bussen niet in de juiste huisstijl worden uitgevoerd. Dit wordt door Arriva niet ontkent, maar volgens de vervoerder zijn daar na de gunning extra afspraken over gemaakt. Qbuzz is van mening dat Arriva op de basis van het bestek niet zou mogen rijden met bussen die ook op andere plekken in Friesland werden ingezet.

De provinciewoordvoerder legt tegen het Friese dagblad uit dat de gemaakte afspraken alleen inhouden dat de inzet van dergelijke bussen toegestaan is voor buslijnen die door meerdere concessies rijden. Dus niet op lijnen die alleen in de concessie Zuidoost-Fryslân rijden. Met een plan van aanpak moet de situatie per 22 juli verbeterd zijn. Het probleem is daarmee niet helemaal opgelost, aldus de vervoerder. “We willen de reiziger en de chauffeur niet de dupe laten worden.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.