FlixBus voor het eerst winstgevend in de Benelux

FlixBus op Dam in Amsterdam. Foto: FlixBus
FlixBus op Dam in Amsterdam. Foto: FlixBus

Voor het eerst sinds FlixBus actief is op de Nederlandse mobiliteitsmarkt, heeft de mobiliteitsaanbieder winst gemaakt in Nederland. Hoe hoog de winst over 2017 precies is, houdt het van origine Duitse bedrijf voor zich. “Maar het was niet met de hakken over de sloot”, aldus Jesper Vlis, directeur FlixBus Benelux.

FlixBus laat in Nederland langeafstandbussen rijden. Daarvoor wordt samengewerkt met buspartners, die de bussen en chauffeurs leveren. In eerste instantie ging het daarbij ook om verbindingen die niet de grens over gingen, maar tegenwoordig bijna louter verbindingen richting Duitsland, België en verder. Daarmee heeft het bedrijf een plek weten te veroveren in de Nederlandse markt en wordt de komende tijd ingezet op verdere groei. Daarvoor verdubbelt FlixBus het aanbod in Nederland, worden nieuwe steden in Nederland aangesloten en zet het bedrijf in op transfers richting de vliegvelden.

Reizigers

De winstgevendheid van FlixBus in het afgelopen jaar  zit met name in de groei van het aantal reizigers. In 2017 hebben er twee miljoen reizigers met FlixBus gereisd via Nederland – dertig procent meer dan een jaar eerder. Voor 2018 heeft het bedrijf nog meer ambities. FlixBus wil in het komende jaar ruim 3,5 miljoen reizigers vervoeren.

Volgens Vis is het niet de bedoeling van de van origine Duitse mobiliteitsaanbieder om winst te maken, maar om een aantrekkelijke vervoersoptie aan te bieden. Dit betekent ook dat de prijzen laag blijven. “Wij maken nu pas winst als een bus 60 procent vol zit”, benadrukt de directeur. “Maar bij hogere prijzen stappen mensen weer over naar de auto of naar een ander vervoersmiddel en we willen vooral mensen uit de auto halen.”

Zitplaatsen

Hoewel FlixBus pas winst gaat maken bij een redelijke bezetting van de bus, wil de aanbieder van langeafstandbussen ook niet alle zitplaatsen verkopen. De gedachte is namelijk dat dit ten koste gaat van het comfort van de reis. “We mikken niet op bussen die helemaal vol zitten”, aldus Vis. Momenteel zitten de meeste bussen 60 tot 70 procent vol en dat is voor FlixBus is een prima percentage.

Om de komende jaren wel door te groeien, zet de mobiliteitsaanbieder in op een verdubbeling van het aanbod, nieuwe haltes in Nederland en een betere aansluiting op de verschillende luchthavens. Zo kunnen reizigers uit Nederland en uit België gemakkelijker naar Schiphol of juist naar Zaventem reizen. Eindhoven Airport is nog niet aangesloten op het netwerk van FlixBus.

Airporttransfers

“De nieuwe airport-transfers maken een belangrijk deel uit van de FlixBus-uitbreiding in 2018”, stelt Vis. “Vervoersmiddelen moeten beter op elkaar aansluiten. We zijn daarom ook in gesprek met diverse luchtmaatschappijen om hier nog beter samen te kunnen werken en onze aankomsttijden te laten aansluiten op de vliegtijden.”

De mobiliteitsaanbieder kijkt niet langer naar puur nationale verbindingen. Het is weliswaar mogelijk om binnen Nederland van stad tot stad te reizen, maar bijna altijd als onderdeel van een grensoverschrijdende verbinding. Het bedrijf heeft gemerkt dat afstanden van ongeveer 300 tot 400 kilometer ideaal zijn. Daar is ook voldoende vraag naar. “De nachtbus tussen München en Amsterdam zit bijna altijd vol.”

Brussel-Amsterdam

Vorige week werd gestart met het opschalen van de frequenties en de verbindingen. Er worden driehonderd nieuwe routes aangeboden vanaf dertig bestaande FlixBus-haltes en op populaire verbindingen gaat de frequentie omhoog. Een van de meest gebruikte verbindingen, is de lijn tussen Brussel en Amsterdam. Daar rijdt voortaan elk uur een bus in plaats van twaalf keer per dag.

Juist op deze verbinding is NS begin april ook gestart om te rijden met de IC Brussel via Breda over de hogesnelheidslijn. Hoewel veel mensen blij waren dat de verbinding er eindelijk was, kregen zowel NS als het Belgische NMBS veel kritiek op de tariefwijziging. Daardoor kunnen reizigers beduidend duurder uit zijn.

FlixBus is daar met een startprijs van 11 euro een aantrekkelijk alternatief. Het bedrijf merkt ook toegenomen interesse in deze verbinding, al is dat niet de reden voor de extra ritten. Er wordt niet actief de concurrentie aangegaan met NS. “De frequentieverhoging op dit traject zat al in de planning, maar het viel mooi samen met deze prijsverhoging”, erkent Vis.

Vraag

FlixBus rijdt voortaan onder andere van Amsterdam naar Charleroi, van Utrecht naar Verviers en van Rotterdam naar Drachten. Verder worden er nieuwe haltes gecreëerd in Haarlem, Almere en Leeuwarden. Omdat er behoefte was aan extra verbindingen, heeft FlixBus besloten om de frequenties en ritten op te schalen. “Vorig jaar was er meer vraag dan we konden bieden”, licht Vis toe.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.