Elektrische Mercedes-Benz Citaro

Eerste grote bestelling voor volledig elektrische Mercedes-Benz Citaro

Mercedes-Benz Citaro mit vollelektrischem Antrieb, Exterieur, 2 x elektrischer Radnabenmotor, 2 x 125 kW, 2 x 485 Nm, Sommererprobung 2017, Spanien // Mercedes-Benz Citaro with full-electric drive system, exterior, 2 x electric hub motor, 2 x 125 kW, 2 x 485 Nm, summer testing 2017, Spain

Mercedes-Benz mag twintig volledige elektrische Citaro’s leveren aan vervoerder Hamburger Hochbahn AG. Het is de eerste grote order van de nieuwe elektrische bus van Mercedes-Benz, nog voordat deze bussen in serieproductie gaan. De verwachting is dat de eerste twee elektrische bussen al aan het einde van dit jaar worden geleverd aan de vervoerder. 

Het is niet de eerste order voor dit voertuig, want eerder liet de Rhein Neckar Verkehr GmbH al weten enkele bussen te willen exploiteren. Dit is de vervoerder in de steden Heidelberg, Mannheim en Ludwigshafen am Rhein. Maar nu gaat het om een fors groter aantal bussen.

Vertrouwen in concept

“De eerste belangrijke order voor onze volledig elektrische en emissievrije Citaro is al voor de officiële wereldpremière ontvangen, waarmee het vertrouwen in ons concept voor elektromobiliteit door het stedelijk vervoer wordt aangetoond”, aldusTill Oberwörder, de topman van Daimler Buses. “We brengen een groot en belangrijk onderdeel naar een lokaal emissievrij busverkeer naar de markt.”

De elektrische Citaro werd afgelopen mei al gepresenteerd, maar de de officiële première vindt dit jaar plaats op de IAA in Hannover. Het is overigens niet vreemd dat de Hamburgse vervoerder als een van de eerste klanten een groot aantal elektrische bussen aanschaft bij de Duitse fabrikant; zij werken al jarenlang veel samen. Hamburger Hochbahn AG was in 1997 een van de eerste die de eerste generatie van de Citaro Mercedes-Benz stadsbus aanschafte. Dit is de beste verkochte bus van de Duitse fabrikant en vormde de basis voor het elektrische voertuig.

Energieverbruik

Volgens Mercedes-Benz maakt de Citaro nu met name indruk vanwege de het rendement dat te bereiken is in het energieverbruik. Door een thermisch managementsysteem wordt minder energie verbruikt en de reikwijdte vergroot. Het passagierscompartiment wordt opgewarmd door een energiebesparende warmtepomp en de elektrische motoren bij de wielnaven voeden de achteras.

Voorlopig komt de elektrische Citaro louter met een batterijcapaciteit van 243 kWh. Die batterijen kunnen voorlopig alleen worden bijgeladen op het busdepot; na begin van de serieproductie zullen er meer varianten voor tussentijds laden beschikbaar komen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste grote bestelling voor volledig elektrische Mercedes-Benz Citaro | OVPro.nl
Elektrische Mercedes-Benz Citaro

Eerste grote bestelling voor volledig elektrische Mercedes-Benz Citaro

Mercedes-Benz Citaro mit vollelektrischem Antrieb, Exterieur, 2 x elektrischer Radnabenmotor, 2 x 125 kW, 2 x 485 Nm, Sommererprobung 2017, Spanien // Mercedes-Benz Citaro with full-electric drive system, exterior, 2 x electric hub motor, 2 x 125 kW, 2 x 485 Nm, summer testing 2017, Spain

Mercedes-Benz mag twintig volledige elektrische Citaro’s leveren aan vervoerder Hamburger Hochbahn AG. Het is de eerste grote order van de nieuwe elektrische bus van Mercedes-Benz, nog voordat deze bussen in serieproductie gaan. De verwachting is dat de eerste twee elektrische bussen al aan het einde van dit jaar worden geleverd aan de vervoerder. 

Het is niet de eerste order voor dit voertuig, want eerder liet de Rhein Neckar Verkehr GmbH al weten enkele bussen te willen exploiteren. Dit is de vervoerder in de steden Heidelberg, Mannheim en Ludwigshafen am Rhein. Maar nu gaat het om een fors groter aantal bussen.

Vertrouwen in concept

“De eerste belangrijke order voor onze volledig elektrische en emissievrije Citaro is al voor de officiële wereldpremière ontvangen, waarmee het vertrouwen in ons concept voor elektromobiliteit door het stedelijk vervoer wordt aangetoond”, aldusTill Oberwörder, de topman van Daimler Buses. “We brengen een groot en belangrijk onderdeel naar een lokaal emissievrij busverkeer naar de markt.”

De elektrische Citaro werd afgelopen mei al gepresenteerd, maar de de officiële première vindt dit jaar plaats op de IAA in Hannover. Het is overigens niet vreemd dat de Hamburgse vervoerder als een van de eerste klanten een groot aantal elektrische bussen aanschaft bij de Duitse fabrikant; zij werken al jarenlang veel samen. Hamburger Hochbahn AG was in 1997 een van de eerste die de eerste generatie van de Citaro Mercedes-Benz stadsbus aanschafte. Dit is de beste verkochte bus van de Duitse fabrikant en vormde de basis voor het elektrische voertuig.

Energieverbruik

Volgens Mercedes-Benz maakt de Citaro nu met name indruk vanwege de het rendement dat te bereiken is in het energieverbruik. Door een thermisch managementsysteem wordt minder energie verbruikt en de reikwijdte vergroot. Het passagierscompartiment wordt opgewarmd door een energiebesparende warmtepomp en de elektrische motoren bij de wielnaven voeden de achteras.

Voorlopig komt de elektrische Citaro louter met een batterijcapaciteit van 243 kWh. Die batterijen kunnen voorlopig alleen worden bijgeladen op het busdepot; na begin van de serieproductie zullen er meer varianten voor tussentijds laden beschikbaar komen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.