Connexxion logo bus (foto: Flickr)

OV-concessie Gooi en Vechtstreek met twee jaar verlengd

Vervoerder Connexxion mag het busvervoer in de concessie Gooi en Vechtstreek blijven verzorgen tot de zomervakantie van 2021. De provincie Noord-Holland heeft besloten de concessie met twee jaar te verlengen. Door een nieuwe aanbesteding uit te stellen, krijgt de provincie meer tijd om een duidelijke visie op te stellen voor de mobiliteit van de toekomst. 

De provincie werkt op dit moment aan de Agenda Mobiliteit, waarin wordt ingegaan op toekomstige ontwikkelingen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar toekomstige OV-concessies. Vraagstukken waarover de provincie moet nadenken zijn bijvoorbeeld de integratie van doelgroepenvervoer en OV, MaaS, dunne lijnen en de overstap naar mobiliteitsconcessies.

Proeftuin

Door de huidige concessieduur met twee jaar te verlengen, kan de provincie langer de tijd nemen om al die vraagstukken op de juiste manier te vertalen naar het Programma van Eisen. Het is de ambitie om van de concessie Gooi en Vechtstreek een ‘proeftuin’ te maken. De regio heeft zelf ook al bij de provincie aangegeven graag te willen fungeren als proeftuin voor innovatieve vervoersoplossingen.

Bovendien pakt de verlenging naar verwachting goed uit voor de transitie naar zero emissie-bussen. De huidige bussen kunnen nog wel twee jaar langer mee, zonder dat dit financiële voor- of nadelen heeft, en in 2021 zal het gemakkelijker zijn om flinke stappen te zetten op het gebied van zero emissie-bussen. Dan kan in de Gooi en Vechtstreekconcessie vooruit worden gelopen op het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer.

Noord-Holland verwacht als eerste dat duurzame bussen in 2021 op veel grotere schaal geproduceerd worden. Ten tweede is 2025 dan niet meer lang weg, waardoor een volledige uitvraag voor zero emissie-bussen naar verwachting niet tot extra kosten zal leiden. Dit houdt ook in dat er hoogstwaarschijnlijk geen sprake meer is van minder DRU’s in de biedingen van vervoerders of een hogere exploitatiebijdrage.

Verlenging

De concessie Gooi en Vechtsteek omvat het busvervoer in de Gooistreek rondom Hilversum in de provincie Noord-Holland. In 2011 kreeg vervoerder Connexxion de concessie gegund voor acht jaar, met kans op een verlenging van twee jaar. Ook de eerdere concessie werd uitgevoerd door Connexxion. Reizigersoverleg Rocov, de betreffende gemeenten en verschillende buurtconcessieverleners zijn positief over de keuze om Connexxion tot 2021 te laten zitten als vervoerders.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

OV-concessie Gooi en Vechtstreek met twee jaar verlengd | OVPro.nl
Connexxion logo bus (foto: Flickr)

OV-concessie Gooi en Vechtstreek met twee jaar verlengd

Vervoerder Connexxion mag het busvervoer in de concessie Gooi en Vechtstreek blijven verzorgen tot de zomervakantie van 2021. De provincie Noord-Holland heeft besloten de concessie met twee jaar te verlengen. Door een nieuwe aanbesteding uit te stellen, krijgt de provincie meer tijd om een duidelijke visie op te stellen voor de mobiliteit van de toekomst. 

De provincie werkt op dit moment aan de Agenda Mobiliteit, waarin wordt ingegaan op toekomstige ontwikkelingen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar toekomstige OV-concessies. Vraagstukken waarover de provincie moet nadenken zijn bijvoorbeeld de integratie van doelgroepenvervoer en OV, MaaS, dunne lijnen en de overstap naar mobiliteitsconcessies.

Proeftuin

Door de huidige concessieduur met twee jaar te verlengen, kan de provincie langer de tijd nemen om al die vraagstukken op de juiste manier te vertalen naar het Programma van Eisen. Het is de ambitie om van de concessie Gooi en Vechtstreek een ‘proeftuin’ te maken. De regio heeft zelf ook al bij de provincie aangegeven graag te willen fungeren als proeftuin voor innovatieve vervoersoplossingen.

Bovendien pakt de verlenging naar verwachting goed uit voor de transitie naar zero emissie-bussen. De huidige bussen kunnen nog wel twee jaar langer mee, zonder dat dit financiële voor- of nadelen heeft, en in 2021 zal het gemakkelijker zijn om flinke stappen te zetten op het gebied van zero emissie-bussen. Dan kan in de Gooi en Vechtstreekconcessie vooruit worden gelopen op het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer.

Noord-Holland verwacht als eerste dat duurzame bussen in 2021 op veel grotere schaal geproduceerd worden. Ten tweede is 2025 dan niet meer lang weg, waardoor een volledige uitvraag voor zero emissie-bussen naar verwachting niet tot extra kosten zal leiden. Dit houdt ook in dat er hoogstwaarschijnlijk geen sprake meer is van minder DRU’s in de biedingen van vervoerders of een hogere exploitatiebijdrage.

Verlenging

De concessie Gooi en Vechtsteek omvat het busvervoer in de Gooistreek rondom Hilversum in de provincie Noord-Holland. In 2011 kreeg vervoerder Connexxion de concessie gegund voor acht jaar, met kans op een verlenging van twee jaar. Ook de eerdere concessie werd uitgevoerd door Connexxion. Reizigersoverleg Rocov, de betreffende gemeenten en verschillende buurtconcessieverleners zijn positief over de keuze om Connexxion tot 2021 te laten zitten als vervoerders.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.