R-net bus Zuid-Holland

Zuid-Holland wil OV-tarieven verlagen tot einde concessies

De provincie Zuid-Holland wil de tarieven in de concessies Hoekse Waard / Goeree Overflakkee, Zuid-Holland Noord en de Waterbus tot het einde van de concessieperiodes verlagen. In de tweede helft van 2018 worden de kilometertarieven vastgezet op het niveau van 2015 en vanaf 2020 worden ze geïndexeerd met de landelijke tarieven index. Dit kost naar verwachting ongeveer 4,6 miljoen euro.

De Gedeputeerde Staten hebben die voorkeur voorgelegd aan de Provinciale Staten na een consultatieronde over de geplande tariefverlaging onder de vervoerders die met deze verlaging geconfronteerd zouden worden. Eerder is namelijk al een amendement aangenomen om de tarieven in 2018 en 2019 te verlagen, waarvoor 3,5 miljoen per jaar is gereserveerd. Een verlaging van de tarieven zou volgens de PvdA goed zijn voor de betaalbaarheid van het openbaar vervoer.

Inkomensverlies

Vervoerders hebben echter aangegeven geen fan te zijn van een tijdelijke verlaging. Connexxion en Arriva menen dat het verlagen van de tarieven voor slechts twee jaar juist negatief kan uitpakken, als dat inhoudt dat de prijzen in 2020 weer fors omhoog gaan. Ze zullen daardoor reizigers verliezen. Connexxion schat dit dit uiteindelijk een kostenpost zal opleveren van 550.000 euro. Arriva zegt dat het moeilijk in te schatten is, maar gaat uit van een structureel effect van 100.000 euro per jaar.

De Gedeputeerde Staten zijn het met de vervoerders eens dat het lastig aan reizigers uit te leggen zou zijn, wanneer de tarieven na twee jaar plotseling fors stijgen. Door de tarieven voor het resterende aantal jaren van de concessie af te kopen, wordt voorkomen dat reizigers geconfronteerd worden met die prijsstijging en vervoerders zullen niet te maken krijgen met vraaguitval. Daarbij is al meer geld apart gezet dan nodig is om de tarieven een aantal jaren te verlagen.

Concessie DAV

Op een later moment wordt besloten wat precies gedaan wordt met de concessie Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden (DAV), die nu wordt geïmplementeerd. Er kan nog geen invulling worden gegeven aan het amendement, want de provincie moet nog akkoord met een eigen aanbod van regionale reisproducten van vervoerder Qbuzz.

Het is wel de bedoeling om het amendement mee te nemen bij aanvang van de concessie, maar daarbij stellen de Gedeputeerde Staten dat het invoeren van een nieuw tarieven altijd zorgvuldig moet gebeuren. Bovendien benadrukte gedeputeerde Floor Vermeulen vorige week tijdens een vergadering dat de DAV-concessie prijziger is, omdat er veel HOV-lijnen zijn. Met die financiële consequenties moet rekening gehouden worden.

Treinconcessie

Voor de prijzen voor een rit met de regionale trein tussen Alphen aan den Rijn en Gouda verandert eveneens niets. Volgens vervoerder NS is het wel mogelijk om de tarieven te verlagen, maar zou dat er ook voor zorgen dat reizigers extra moeten in- en uitchecken bij een overstap op een andere trein. Dit past niet bij het landelijke streven om de single check-in/ check-out te realiseren.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

1 reactie op “Zuid-Holland wil OV-tarieven verlagen tot einde concessies”

Camille Kreemers|22.05.18|22:23

Arriva verliest maar 100 euro per jaar? Dat valt me enorm mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.