Locaties voor volgende staking in streekvervoer bekend

Setra Utrecht

Buschauffeurs leggen zaterdag het werk neer in de regio’s Utrecht, het Gooi, Groningen, Drenthe en West-Brabant. Het is alweer de vijfde actie die gevoerd wordt voor een cao Openbaar Vervoer. Door de actie van dit weekend worden vervoerders Keolis, Qbuzz, Connexxion en Arriva getroffen.

Er wordt nog steeds in het weekend gestaakt, zodat de leerlingen die eindexamen moeten doen niet getroffen worden. De verwachting is dat hierna weer doordeweeks gestaakt zal worden als een akkoord uitblijft. Tot nog toe hebben de stakingen niet geleid tot een akkoord. “Werkgevers nemen ons na verschillende stakingsdagen nog steeds niet serieus”, aldus buschauffeur Jack d’Hooghe.

Werkdruk

Vakbond FNV laat weten door te gaan met de acties tot er concrete afspraken gemaakt worden over het terugdringen van de werkdruk. Bij betere afspraken hebben niet alleen de chauffeurs zelf, maar ook reizigers baat. Zij zijn nu namelijk vaak de dupe van strakke diensten en krappe roosters, meent de vakbond.

Dit zou namelijk zorgen voor rituitval en vertraging, terwijl ook de dienstverlening minder dan optimaal is. Door de hoge werkdruk zou zelfs de veiligheid in het streekvervoer in het geding zijn. “Wij willen concrete afspraken met de werkgevers maken over de vermindering van de werkdruk en een fatsoenlijke loonsverhoging”, aldus FNV Streekvervoer.

In de regio Utrecht zullen er geen bussen rijden van Keolis, terwijl chauffeurs van Qbuzz in Groningen en Drenthe het werk neerleggen. Verder wordt er actie gevoerd door CTS in Zuid-west Drenthe, door Connexxion in de regio Gooi- en Vechtstreek en in West-Brabant door Arriva. De cao Streekvervoer geldt voor ongeveer 12.000 werknemers.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Locaties voor volgende staking in streekvervoer bekend”

Jan Klaas|26.05.18|13:55

En dus ook in DAV, Midden op Dordt in Stoom.

Succes aan alle mensen die naar het grootste stoom evenement in Europa willen, er rijd bijna geen OV naartoe. Iets zegt me dat de FNV en andere organisaties hier NIET goed over na heeft gedacht.

Schande.