Noodlijdende busverbinding leeft op door toeristenstroom
Slechts vijf jaar geleden overwoog de provincie Overijssel om buslijn 70 via Giethoorn op te heffen. Ondertussen is de buslijn zo populair dat er een extra buslijn in het leven is geroepen als aanvulling. De reden? De komst van duizenden Aziatische toeristen naar Giethoorn.
Vorige week werd de nieuwe buslijn officieel geopend door de gedeputeerde Bert Boerman van Overijssel. Deze nieuwe ‘Giethoorn Express’ is nu al een groot succes, laat vervoerder Connexxion weten. De bus rijdt namelijk al sinds 29 april en heeft in die periode al 8500 reizigers vervoerd.
Toerisme
Dat is een behoorlijke toename in vergelijking met enkele jaren geleden, want destijds stapten er dagelijks nauwelijks meer reizigers in deze bus tussen Zwolle en Steenwijk. De toeristische attractie Giethoorn redde de lijn echter en de verbinding raakte zelfs langzaam overladen. In 2015 was het aantal gebruikers al toegenomen tot 90.000 reizigers. Vorig jaar waren dat er zelfs 160.000, waarvan het grootste deel toeristen.
De Giethoornlijn heeft met 8500 reizigers in een maand al een record gebroken in de betreffende regio. “Dat heeft alles te maken met de groei van het toerisme in Giethoorn”, stelt vervoerder Connexxion. De Giethoorn Express rijdt van station Steenwijk via Giethoorn naar de Blauwe Handbrug en doet dat 7 dagen per week. Van 10 uur ’s morgens tot 18 uur ’s avonds.
Groei
De provincie vindt een extra buslijn ook nodig omdat de verwachting is dat de groei van toeristen hier voorlopig blijft doorzetten. “Zoals het nu gaat verwachten we dat we binnenkort jaarlijks 200.000 reizigers naar Giethoorn brengen”, aldus wethouder Marcel Scheringa van Mobiliteit. Niet alleen moeten die goed vervoerd worden, maar de wethouder zou graag ook zien dat de toeristen zich beter verspreiden over de gemeente.
Deze bus moet worden blijven gestimuleerd vanwege dat in Steenwijk een intercitystatus heeft
En dat terwijl veel mensen niet eens aan een reisje-Giethoorn begonnen omdat het idee bestaat dat het moeilijk te bereiken is met openbaar vervoer. Een gemiste ‘marketing’-kans?