Bussen op Jaarbeursplein in Utrecht

Rover vraagt inmenging overheden bij cao-conflict

Alle betrokken partijen moeten zich maximaal inzetten om te zorgen dat er zo snel mogelijk een nieuwe cao OV komt. Dat zijn ook de aanbestedende overheden en gemeenten die busbanen kunnen aanleggen. Zij moeten dus naast vakbonden en vervoerders ook een actieve rol gaan spelen. Dit vindt reizigersorganisatie Rover. “Deze partijen lijken zich tot nu toe in stilzwijgen te hullen.”

De reizigersorganisatie spreekt zich uit in het cao-conflict, nu de vakbonden dreigen maandag opnieuw te gaan staken. Als er in de komende dagen geen resultaat wordt bereikt, zal er in het streekvervoer tenminste 72 uur niet worden gereden en wellicht nog wel langer. Een buitenproportionele maatregel, meent Rover.

Bemiddelaars

De reizigersorganisatie is echter van mening dat de onlangs aangestelde bemiddelaars eerst een redelijke kans moeten krijgen om een oplossing te vinden voor het conflict. “Door de meerdaagse stakingen worden buitengewoon veel reizigers gedupeerd”, aldus Rover.  Pas vorige week werden Jan Heilig, oud FNV-onderhandelaar en Harry van der Kraats, voorzitter van werkgeversverenging AWNV, gevraagd om een uitweg te vinden.

Daarbij erkent Rover dat een te krappe dienstregeling veel nadelen heeft. Niet alleen voor de buschauffeurs zelf, maar ook voor reizigers. Een deel van het probleem ligt hier echter in slechte doorstroming in het verkeer. “Op dit moment leidt verkeershinder al snel tot vertraging, ook op de volgende rit, omdat er weinig ruimte zit in dienstregelingen om dit op te vangen.”

Juist de gemeenten kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de oplossing. Rover vindt dat overheden meer kunnen én moeten doen om de doorstroming van het openbaar vervoer te verbeteren, bijvoorbeeld door vrije banen op filegevoelige trajecten en meer prioriteit bij verkeerslichten.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

3 reacties op “Rover vraagt inmenging overheden bij cao-conflict”

Pierre van Aert|20.06.18|11:41

Uiteindelijk is de overheid zelf schuldig aan het CAO conflict, door de eisen in de aanbestedingen en de prijsconcurrentie van de verschillende OV maatschappijen. Er moet steeds strakker en op tijd gereden worden.

Hans Wallin|26.06.18|18:48

Uiyeraard moet het OV een staatszaak zijn,en niet ten prooi vallen aan elkaar concurrerendebedrijven

Don Vito|30.06.18|14:22

Staken is een cultuur geworden in bus land om meer loon af te dwingen van de overheid dat gaat van onze belasting centen 60% supsidie buschauffeurs hebben betaald pauze en verdienen meer als een politie agent hoe kan dit de overheid moet maar eens ingrijpen 10% loonverlaging en onbetaalde pauzes
De FNV werkt niet 80% van de buschauffeurs is lid elke jaar is de stakings pot vol die moet leeg dus elk jaar maar wat verzinnen om te staken al meer dan 50jaar elk jaar stop met die onzin stop nu

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.