EBS wint busconcessie Haaglanden Streek

EBS heeft de concessie Haaglanden Streek gewonnen. Daarmee krijgt de vervoerder het recht om hier het openbaar busvervoer te verzorgen van 25 augustus 2019 tot 14 december 2030. De concessie is nu nog in handen van Connexxion. De bieding van EBS werd echter beter beoordeeld dan die van Connexxion en van Keolis. De contractwaarde van deze concessie is bijna 400 miljoen euro. 

De concessie omvat het busvervoer in de gemeenten Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Westland, Wassenaar en Zoetermeer. De concessieverlener Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft aan de nieuwe vervoerder gevraagd om met name in te zetten op kwaliteit, zero emissie en beter inspelen op de reizigersvraag.

Voorne-Putten

Met het winnen van deze concessie verstevigt EBS zijn positie op de Nederlandse markt. Op dit moment heeft de vervoerder maar één concessie, namelijk Waterland. Maar eind vorig jaar won de vervoerder ook al de concessie Voorne-Putten, die eveneens gegund is door de MRDH. Deze concessie gaat in december 2018 van start.

“EBS heeft goed invulling gegeven aan thema’s die voor de inwoners ontzettend belangrijk zijn”, legt Marc Rosier, bestuurslid van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH, de keuze voor EBS uit. “Dankzij EBS gaan er vanaf volgend jaar zomer méér bussen rijden die ook nog eens milieuvriendelijker zijn. Dat is dus dubbel winst voor de inwoners.”

EBS belooft 11 procent meer vervoer te verzorgen, onder andere door hogere frequenties aan te bieden of langer door te rijden. Vanaf de start van de concessie gaat de vervoerder bovendien op de stadsdiensten in Zoetermeer en Delft met zero emissie-bussen rijden. In de andere gemeentes worden 93 hybride groengasbussen ingezet, die in de loop van de concessie vervangen zullen worden door volledig zero emissie-voertuigen.

Tevreden reizigers

De nieuwe vervoerder heeft het beste voldaan aan de eis van de MRDH om het busvervoer zo goed mogelijk aan te laten sluiten op het andere OV in de regio. Reizigers moeten de totale reisketen als één geheel ervaren, beschreef het PvE al. Daarbij staat spoor in de gehele regio voorop. “Het openbaar busvervoer vormt hierop een aanvulling, waarbij de insteek is dat beide deelsystemen elkaar moeten versterken en elkaar zeker niet mogen beconcurreren.”

Tegelijkertijd vroeg de concessieverlener om een bod waarin duidelijk werd dat een vervoerder goed kon inspringen op verschillende veranderingen, zoals nieuwe vervoersvormen en technologische ontwikkelingen. De klassieke buslijn is lang niet meer de enige manier om het OV in deze concessie te regelen. EBS ontwikkelt een speciale app die het openbaar vervoer integreert met andere vormen van mobiliteit, zoals elektrische deelfietsen en deelauto’s.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “EBS wint busconcessie Haaglanden Streek”

Philip Bodenstaff|11.07.18|21:48

Nu is het maar te hopen dat er,niet zoals in Amstelveen en omgeving, lijnen worden opgeheven en haltes komen te vervallen.
Dat is in Amstelveen een hechte ramp.
Mensen moeten nu veel verder lopen om bij een bushalte te komen. Ook is er voor veel wijken geen busverbinding meer met het Amstelland Ziekenhuis

Jan Klaas|11.07.18|17:21

Gefeliciteerd EBS.