Hermes wil ook vraaggestuurd busje rondom Eindhoven

Busstation Eindhoven
Busstation Eindhoven. Foto: VDL

Vervoerder Hermes wil ook in en rondom Eindhoven op verschillende plekken traditionele buslijnen op termijn vervangen door het vraaggestuurde vervoersconcept BravoFlex. Dan gaat het om dunne lijnen in het zuiden van Eindhoven, Veldhoven en in Waalre. Dat schrijft de vervoerder in een voorstel dat behandeld wordt in de gemeenteraden van de betreffende plaatsen. 

BravoFlex rijdt al een half jaar in Helmond en een vergelijkbare variant rijdt al langere tijd in de regio Arnhem Nijmegen genaamd BrengFlex. Volgens Hermes wordt op de andere plaatsen erg positief gereageerd op dit vervoersconcept. Het zou zelfs mensen uit de auto halen en in het OV krijgen.

Fases

De pilot met het vraaggestuurd vervoer verloopt in drie fases. Vanaf december 2018 wil Hermes wel al een vraaggestuurd busje laten rijden, maar blijft ook het reguliere OV in stand. BravoFlex wordt een extra systeem in de avonduren en in het weekend als aanvulling op het normale OV. “Reizigers kunnen wennen aan het systeem en ervaren de meerwaarde van het kris-kras reizen door het gebied.”

In 2020 en 2021 volgen fase 2 en 3. In 2020 wordt het OV geoptimaliseerd. Dit betekent dat minder goed lopende stadslijnen komen te vervallen, terwijl BravoFlex hier in het gat springt. In het daaropvolgende jaar worden de stads- en streeklijnen en het flexsysteem nog beter op elkaar aangesloten en wordt indien mogelijk ook het wmo-vervoer hiermee geïntegreerd.

Budget

Hermes ziet dit flexibele busje als een goede vervanging van minder goed lopende stadslijnen. Daarom zullen er vanaf het tweede jaar ook aanpassingen worden doorgevoerd in de dienstregeling. “Enerzijds omdat dit een efficiëntere oplossing is en daarmee BravoFlex beter gepositioneerd wordt, anderzijds om de introductie ervan te bekostigen uit bestaand exploitatiegeld.”

Het benodigde geld voor deze pilot komt in het eerste jaar uit de exploitatiebijdrage en een extra bijdrage uit het budget Vernieuwing OV van de provincie. Later is het de bedoeling om BravoFlex te bekostigen met geld uit de exploitatiebijdrage en reizigersopbrengsten, met wellicht nog een bedrag uit het wmo-budget als deze twee succesvol zijn geïntegreerd.

Auto

De vervoerder ziet niet alleen voordelen van dit systeem om lege bussen te voorkomen, maar denkt ook nieuwe doelgroepen naar het OV te kunnen trekken. Er is gebleken dat automobilisten ook interesse hadden in dit concept. Gebruikersonderzoek van BrengFlex wees uit dat 16,1 procent van de gebruikers bestond uit automobilisten, die normaal helemaal niet reisden met het OV.

Verder wees marktonderzoek ook uit dat de OV-taxi voor ruim eenderde van de gebruikers een alternatief kan zijn voor de auto. Reizigers waarderen tot nog vooral de extra reismogelijkheden, het directe contact met de chauffeur en het gemak om te reserveren en te betalen erg goed. Op 11 september worden de vervoersplannen ter instemming voorgelegd aan Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant.

BusVision Congres 2018 banner

Door een goede analyse te maken van reizigersdata is precies in te schatten welk materieel op welke lijn nodig is. Wilt u weten hoe u uw netwerk verder kunt optimaliseren, maar ook tegen welke hindernissen u dan aanloopt? Of hoe u als overheid data kunt gebruiken om het meeste uit de concessie te halen? Bezoek het Congres BusVision 2018 op 11 oktober 2018. 

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.