Preventive Brake Assist nu ook in stadsbussen van Mercedes-Benz

Preventive Brake Assist van Mercedes-Benz

Alle stadsbussen van Mercedes-Benz kunnen voortaan worden uitgerust met de nieuwe Preventive Brake Assist. Als er een risico bestaat op een mogelijke aanrijding, grijpt de bus zelf in. Het voorkomen van ongelukken heeft een hoge prioriteit voor busfabrikant Daimler.

Dit remsysteem wordt voortaan in alle Citaro’s aangeboden, waaronder de extra lange CapaCity. Ook de Mercedes-Benz Conecto kan met dit systeem worden uitgerust, als de vervoerder dit wenst.

Botsing

De Preventive Brake Assist is een extra hulpmiddel voor de chauffeur, omdat die gewaarschuwd wordt door dit systeem als er een grote kans op een botsing ontstaat. Zo’n gevaarlijke situatie kan voorkomen wanneer een voetganger voor de bus doorloopt, of als het systeem registreert dat een stilstaand of bewegend object te dichtbij komt. Daarbij is het systeem speciaal ontwikkeld voor het drukke stadsverkeer.

Tegelijkertijd start de bus door dit systeem al zelf met het remproces. Maar er wordt geen noodstop ingezet door het voertuig. Dit vanwege de passagiers in de bus. Een abrupte stop zou kunnen leiden tot verwondingen, met name voor de passagiers die moeten staan. Wel kan de chauffeur zelf natuurlijk een noodstop maken.

Sideguard Assist

Behalve dit veiligheidssysteem, kunnen de Citaro’s voortaan ook worden uitgerust met een Sideguard Assist. Dit ondersteunt de chauffeurs in een bocht. Chauffeurs moeten in bochten soms de verkeerslichten, het kruisende verkeer en voetgangers en fietsers naast de bus in de gaten houden. Dat kan een veeleisende taak zijn.

Daarvoor heeft Mercedes-Benz een hulpmiddel ontwikkeld. Een lampje bij de deur moet de aandacht van de chauffeur naar de zijkant van de bus trekken om daar de situatie onder de aandacht te brengen. Als er een risico bestaat op een aanrijding, krijgt de chauffeur ook nog een rode driehoek te zien en vibreert de stoel.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.