
NS kiest duurzame brandstof voor vervangend busvervoer
De bussen die NS inzet bij werkzaamheden of storingen rijden met ingang van het nieuwe jaar op een biobrandstof die gemaakt wordt uit afval. Dit doet de spoorvervoerder samen met de Jan de Wit Group en Transvision, die maandag de contracten hebben gewonnen om het vervangend busvervoer voor NS te verzorgen.
Deze twee partijen beloven met ingang van het nieuwe contract meteen te gaan rijden op de brandstof HVO. Deze Hydrotreated Vegetable Oil wordt gemaakt van afgewerkt frituurvet en industriële vetten en worden dus beschouwd als klimaatneutraal, wat betekent dat ze zonder CO2-uitstoot rijden. Bovendien legt de productie ervan geen beslag op natuurlijke bronnen of voedselproductie.
Uitstootvrij busvervoer
Het gebruik van deze brandstof is voor NS een belangrijke eerste stap naar volledig uitstootvrij busvervoer. Dit als aanvulling op het duurzame treinvervoer, want sinds januari 2017 rijden alle NS-treinen al op windstroom. Bovendien investeren NS, de Jan de Wit Group en Transvision de komende acht jaar nog verder in vervolgstappen voor volledig uitstootvrij busvervoer, zoals door pilots met bijvoorbeeld elektrische- of waterstofbussen. Transvision gaat in de loop van het contract al met een aantal elektrische bussen rijden.
De bussen die door Jan de Wit Group worden ingezet bij stremmingen van het treinvervoer, worden ook voor andere opdrachtgevers gebruikt. Door dit contract zullen ook zij de vruchten plukken van deze duurzame brandstof. “NS is de eerste opdrachtgever die een volledige klimaatneutrale busreis vraagt. We hebben daarom besloten bij de start van dit nieuwe contract, als eerste bedrijf in Nederland, al onze bussen met eigen tankinstallaties van HVO te voorzien en hiermee als Jan de Wit Group al onze opdrachtgevers 100 procent klimaatneutraal busvervoer te bieden”, vertelt Walter de Wit, directeur Jan de Wit Group.
Elektrische bussen
Ook Transvision heeft beloofd om de onderaannemers te helpen om op HVO-brandstof te rijden, waardoor het nieuwe contract doorwerkt naar meer partijen. Tevens heeft het bedrijf de ambitie om dit vervoer met elektrische bussen uit te voeren. René van der Veer, directeur Transvision: “We zijn trots dat we samen met NS deze duurzame stappen zetten. We hebben direct contact gezocht met een Nederlandse bussenfabrikant om op termijn volledig elektrische touringcars in te kunnen zetten.”
Bezoek naast BusVision 2018 ook het Seminar BusVeiligheid op 11 oktober in Expo Houten.
electrische touringcars zie ik niet gebeuren. hoeveel accu’s heb je dan wel niet nodig om zo wagen naar de wintersport te rijden. en waar laat je vervolgens je bagage als alles vol staat met accu’s
ben benieuwd
Het gaat hier om treinvervangend vervoer in Nederland, niet om winstersport. Dus in eeste instantie denk ik meer “tweeverdieners” dan echter touringcars. En die zij er al elektrisch, ook in Europa. In Frankrijk rijden Yutong elektrische semitoerwagens. In de Verenigde Staten wordt momenteel een elektrische toerwagen getest.
Bovendien gaan de ontwikkelingen snel. Onderweg op- of bijladen is ook een optie. Je tankt tenslotte nu ook onderweg en neemt niet de brandstof voor de hele reis mee!
Volgens mij stoten de bussen gewoon CO2 uit. Enige verschil is, dat ze feitelijk op afval rijden en daardoor CO2 neutraal zouden moeten zijn. Echter door de uitstoot van allerlei andere viezigheid, vraag ik me af, of we op de goede weg zijn. Olietankers gebruiken dit ook en ik heb begrepen dat ze erg vervuilend zijn
op dit moment wordt vaak elke touringcar door NS weggetrokken die beschikbaar is. Als die niet op bio brandstof rijdt, blijven de reizigers dan -klimaaneutraal- wachten op de beschikbare biobrandstofbussen?
op dit moment betrekt NS elke vrije touringcar die beschikbaar is. Blijven de drommen reizigers dus voortaan -klimaatneutraal- wachten op de beschikbare bio bussen?