Londense bussen uitgerust met snelheidsbeperkende techniek

De eerste vijfhonderd Londense bussen zijn voor het einde van dit jaar uitgerust met een slim veiligheidssysteem dat voorkomt dat de snelheidslimiet wordt overschreden. Na een succesvolle proef met deze technologie, besloot de Londense burgemeester vorig jaar om die in alle bussen te installeren. De verwachting is dat in 2028 alle 9000 bussen van Transport for London (TfL) zijn vernieuwd. 

Het bestuur van de Britse hoofdstad hoopt dat deze maatregel bijdraagt aan de ambitie om de veiligheid op de wegen te verbeteren. Londen wil dat het aantal verkeersdoden en ernstige verkeersslachtoffers in 2020 met de helft gedaald is.

Gemiddelde snelheid

Uit onderzoek blijkt dat bussen en auto’s met name in 30 kilometer-zones en op rustige momenten regelmatig de gemiddelde snelheid overschrijden. Door in de bussen een zogenaamd ISA-systeem (intelligente snelheidsassistentie) te installeren, worden buschauffeurs gedwongen zich aan de gemiddelde snelheid te houden. Het systeem voorkomt namelijk dat een chauffeur extra gas kan geven om zo harder te rijden dan de vastgestelde maximumsnelheid. Chauffeurs kunnen dit systeem niet omzeilen, behalve in een noodgeval.

Door de vervoersautoriteit werden in 2015 al twee lijnen uitgekozen om bussen met deze systemen te testen. Het ging hier om lijnen waar vaak incidenten gebeurden, waar regelmatig te hard werd gereden en waar relatief weinig ruimte was voor andere auto’s om de bus in te halen. TfL vond het namelijk ook interessant om te zien wat de effecten waren op de rest van het verkeer.

Positieve effecten

De resultaten waren erg positief. Waar eerder bleek dat bussen 15 tot 19 procent van de tijd harder reden dan de toegestane snelheid, nam dit af naar 1 tot 3 procent door het gebruik van het ISA-systeem. Daarbij was het ook opvallend dat er nauwelijks meer sprake was van gevaarlijke inhaalmanouvres door ander wegverkeer. Hier werd wel rekening mee gehouden, maar de meeste voertuigen pasten zelf ook hun snelheid aan en bleven achter de bus hangen.

Wel merkte TfL dat de gemiddelde reistijd op deze lijnen zeer licht toenam, maar passagiers lieten bij navraag weten nauwelijks iets te merken van het effect van het ISA-systeem op hun reis. Nadat aan ze werd uitgelegd wat het systeem deed, waren zij zelfs vaak positief over de maatregel.

Standaard

In Londen wordt gewerkt aan de invoering van een Bus Safety Programme, een programma om bepaalde veiligheidsdoelen te behalen. Daarbij hoorden ook allerlei technologische snufjes, zoals een automatisch remsysteem in bussen en aanpassingen aan het uiterlijk van de bussen zodat voetgangers en andere weggebruikers gewaarschuwd worden. Die standaarden worden naar verwachting eind dit jaar opgenomen in contracten met busleveranciers.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Londense bussen uitgerust met snelheidsbeperkende techniek | OVPro.nl

Londense bussen uitgerust met snelheidsbeperkende techniek

De eerste vijfhonderd Londense bussen zijn voor het einde van dit jaar uitgerust met een slim veiligheidssysteem dat voorkomt dat de snelheidslimiet wordt overschreden. Na een succesvolle proef met deze technologie, besloot de Londense burgemeester vorig jaar om die in alle bussen te installeren. De verwachting is dat in 2028 alle 9000 bussen van Transport for London (TfL) zijn vernieuwd. 

Het bestuur van de Britse hoofdstad hoopt dat deze maatregel bijdraagt aan de ambitie om de veiligheid op de wegen te verbeteren. Londen wil dat het aantal verkeersdoden en ernstige verkeersslachtoffers in 2020 met de helft gedaald is.

Gemiddelde snelheid

Uit onderzoek blijkt dat bussen en auto’s met name in 30 kilometer-zones en op rustige momenten regelmatig de gemiddelde snelheid overschrijden. Door in de bussen een zogenaamd ISA-systeem (intelligente snelheidsassistentie) te installeren, worden buschauffeurs gedwongen zich aan de gemiddelde snelheid te houden. Het systeem voorkomt namelijk dat een chauffeur extra gas kan geven om zo harder te rijden dan de vastgestelde maximumsnelheid. Chauffeurs kunnen dit systeem niet omzeilen, behalve in een noodgeval.

Door de vervoersautoriteit werden in 2015 al twee lijnen uitgekozen om bussen met deze systemen te testen. Het ging hier om lijnen waar vaak incidenten gebeurden, waar regelmatig te hard werd gereden en waar relatief weinig ruimte was voor andere auto’s om de bus in te halen. TfL vond het namelijk ook interessant om te zien wat de effecten waren op de rest van het verkeer.

Positieve effecten

De resultaten waren erg positief. Waar eerder bleek dat bussen 15 tot 19 procent van de tijd harder reden dan de toegestane snelheid, nam dit af naar 1 tot 3 procent door het gebruik van het ISA-systeem. Daarbij was het ook opvallend dat er nauwelijks meer sprake was van gevaarlijke inhaalmanouvres door ander wegverkeer. Hier werd wel rekening mee gehouden, maar de meeste voertuigen pasten zelf ook hun snelheid aan en bleven achter de bus hangen.

Wel merkte TfL dat de gemiddelde reistijd op deze lijnen zeer licht toenam, maar passagiers lieten bij navraag weten nauwelijks iets te merken van het effect van het ISA-systeem op hun reis. Nadat aan ze werd uitgelegd wat het systeem deed, waren zij zelfs vaak positief over de maatregel.

Standaard

In Londen wordt gewerkt aan de invoering van een Bus Safety Programme, een programma om bepaalde veiligheidsdoelen te behalen. Daarbij hoorden ook allerlei technologische snufjes, zoals een automatisch remsysteem in bussen en aanpassingen aan het uiterlijk van de bussen zodat voetgangers en andere weggebruikers gewaarschuwd worden. Die standaarden worden naar verwachting eind dit jaar opgenomen in contracten met busleveranciers.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.