Bussen en treinen, Utrecht Centraal

Volgend jaar ook flex-systemen in provincie Utrecht

Zowel in het netwerk van U-OV als van Syntus in de provincie Utrecht worden in 2019 flexibele bussen ingezet op bepaalde lijnen. De vervoerders hebben dit bekendgemaakt in hun vervoerplannen voor 2019. Syntus heeft het voornemen om een flexibele bus door Woerden te laten rijden in de avonduren en in het weekend en Qbuzz wil een pilot starten met vraaggestuurd vervoer in Houten-Zuid en op het Eiland van Schalkwijk. 

De vervoerplannen van de twee vervoerders gaan in op 9 december 2018. In die plannen moesten zij voldoen aan de wens van de provincie om de drukte op te vangen wegens een toenemend aantal reizigers, terwijl het budget gelijk blijft. Daarom stimuleert de provincie ook dat er minder bussen gaan rijden op plekken waar sprake is van minder vraag dan aanbod. “De provincie wil het beschikbare budget op deze manier zo efficiënt mogelijk inzetten”, aldus Utrecht. Syntus laat al weten dat het hierdoor niet mogelijk is om hetzelfde aantal ritten te rijden als in 2018.

Plan Syntus

Syntus kiest in ieder geval voor een flexibele busconcept in Woerden. Dit concept wil de vervoerder op een vergelijkbare manier inrichten als vervoerder Arriva heeft gedaan met de Nachtvlinder. Een bus staat bij het station klaar om ieder half uur te vertrekken nadat de trein is gearriveerd. Als reizigers vanuit de wijk de bus willen nemen moeten zij minimaal 30 minuten van tevoren een bus bestellen.

Syntus: “Het belangrijkst in dit flexibele systeem is dat het voor iedereen eenvoudig toegankelijk is. Dat betekent: eenvoudig boeken en gemakkelijk reizen plannen. Ook reizigers zonder smartphone of internet moeten eenvoudig van de dienst gebruik kunnen maken. Tijdens het nader uitwerken van het systeem zijn dit de belangrijkste speerpunten.” Het is nog niet duidelijk hoe deze vervoersvorm zal worden genoemd.

Het ROCOV heeft laten weten op dit moment positief te zijn over dit initiatief. Daarbij worden nieuwe ontwikkelingen met interesse in de gaten gehouden. Deze organisatie ziet zelfs mogelijkheden om dit systeem mogelijk uit te breiden naar andere gebieden waar slechts matig van het reguliere OV gebruik wordt gemaakt. Syntus heeft toegezegd open te staan voor die optie.

Plan Qbuzz

Qbuzz wil met de proef bij het Eiland van Schalkwijk aansluiten op de ambities van de provincies Utrecht. De laatste stimuleert namelijk innovatieve oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken en wil graag ervaring opdoen met vraaggestuurd openbaar vervoer. Deze locatie is gekozen omdat het OV hier met een lage frequentie rijdt en omdat niet alle bestemmingen dagelijks en op alle momenten van de dag bereikbaar zijn. “Een proef met flexibel openbaar vervoer moet zorgen voor een aantrekkelijker product, een efficiëntere inzet van middelen en beperking van de CO2-uitstoot.”

De pilot van Qbuzz duurt twee jaar, maar bij succes kan dit worden verlengd. Reizigers kunnen gebruikmaken van dit concept door via de app of via telefoon een rit te boeken, waarna deze reizigers binnen 30 minuten opgehaald moeten worden. Wel gaat deze pilot alleen van start als er een geschikte app wordt ontwikkeld, passend materieel kan worden aangeschaft en de financiën moeten geregeld worden. De kosten voor dit vervoer komen overeen met de prijs voor een rit met een OV-chipkaart in een reguliere bus.

BusVision Congres 2018 banner

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.