Qbuzz wil in twee jaar van 2 naar 22 waterstofbussen

Waterstofbus Qbuzz

Vervoerder Qbuzz wil in de komende jaren twintig extra waterstofbussen aanschaffen. Met deze zero emissie-bussen, wil de vervoerder het openbaar vervoer duurzamer en milieuvriendelijker uitvoeren. Dat zei woordvoerder Michel van der Mark dit weekend tijdens het radioprogramma Cassata. 

Op dit moment rijdt Qbuzz al met twee waterstofbussen in Noord-Nederland. Die werden ruim een jaar geleden als proef ingezet in Drenthe en Groningen en zijn in december in de normale dienstregeling opgenomen. Juist in deze regio worden veel kansen gezien voor waterstof en een delegatie is onlangs naar Californië gereisd om te leren van de ontwikkelingen met waterstof daar.

Busvloot

Met de aanschaf van deze bussen wil Qbuzz ongeveer 5 tot 10 procent van de vloot op waterstof laten rijden. Weliswaar zijn de ambities voor zero emissie hoger, maar waterstof is volgens Van der Mark slechts een deel van de oplossing. Sommige routes kunnen namelijk ook worden afgelegd met batterij-elektrische bussen. Op dit moment kan echter met een bus op waterstof 100 tot 150 kilometer verder gereden worden dan met een batterij-elektrische bussen. “Voor elke situatie is een oplossing beschikbaar. Waterstof is het beste te gebruiken voor de lange afstanden.”

Uit de reis naar Californië heeft Van der Mark in ieder geval twee leerpunten meegenomen. Het is belangrijk om voldoende energie te steken in het personeel, zodat zij de verandering ook accepteren. En bovendien zijn ondernemers en overheden nodig die durven. “We hebben hier een overheid die het aandurft dat we van 2 naar 22 bussen gaan”, aldus de Qbuzz-woordvoerder.

Vulpunt

Van der Mark stelt wel dat een extra vulpunt nodig is en dat aanvullende maatregelen ook zouden helpen. De huidige bussen kunnen nu tanken bij één vulpunt in Delfzijl, maar door problemen met de vergunning lukte dit in augustus 2017 nog niet. De bussen moesten op dat moment steeds honderden kilometers verderop naar een tankstation in Helmond gebracht worden. Dit komt omdat het aantal waterstofstations in Nederland nog erg beperkt is.

Waterstofbussen zijn een zero emissie-oplossing in het OV, maar het blijkt ingewikkeld om de inzet van deze bussen te realiseren. Onlangs maakte de provincie Noord-Brabant bekend toch geen tien waterstofbussen aan te schaffen in 2020 vanwege de hoge kosten en in maart werd ook al bekend dat een project voor waterstofbussen tussen Arnhem en Apeldoorn niet langer doorgaan.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.