SWOV: buspassagier veiliger bij ongeval dan inzittende auto

Passagiers in touringcar
Bron: ANP

In absolute cijfers vallen er in een bus veel minder doden bij ongevallen dan bij ongelukken met personenauto’s. Dat blijkt uit onderzoek van SWOV naar de veiligheid bussen in opdracht van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Het risico om te overlijden in een busrit is slechts 0,15 doden tegenover 2,3 doden in de auto per een miljard afgelegde kilometers.

Rob Eenink, onderzoeker bij SWOV, licht de resultaten van dit onderzoek dit jaar verder toe tijdens het Seminar Busveiligheid op 11 oktober in Expo Houten. Zo lopen passagiers in een bus minder kans om te overlijden tijdens een ongeval en is de kans ook minder groot dat ze ernstig gewond raken. Aan de andere kant is de kans dat andere verkeersdeelnemers komen te overlijden bij een ongeval is groter wanneer bij het ongeval een bus betrokken is.

Verkeersdoden

SWOV heeft voor de periode tussen 1993 en 2014 gekeken naar het aantal verkeersdoden en wat daarbij de rol van een bus was. Hier kon geen onderscheid worden gemaakt tussen een touringcar en een OV-bus. Dit heeft de cijfers naar waarschijnlijkheid iets negatiever beïnvloed, omdat touringcars vooral op de snelwegen rijden, terwijl OV-bussen vaak in aanraking komen met kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers.

Maar hoewel er dus geen onderscheid gemaakt kon worden tussen deze twee voertuigen, heeft SWOV nog steeds kunnen concluderen dat in het geval van een ongeval veel veiliger was voor de inzittenden van de bus dan voor de (inzittenden van) de tegenpartij. Dit is veel minder het geval voor ongevallen met auto’s.

Andere verkeersdeelnemers

Hoewel gebruikers van bussen dus relatief veilig zijn, blijkt echter dat andere verkeersdeelnemers er minder goed vanaf komen. Er vallen namelijk 18 keer zoveel doden dóór een botsing met een bus als onder de inzittenden van een bus. Dit staat tegenover een gemiddeld aantal doden van 1,1 dóór de auto ten opzichte van 1 dode ín de auto.

Het blijkt dat het risico om te overlijden bij een ongeval voor reizigers veel kleiner is wanneer ze een afstand per bus afleggen dan wanneer ze eenzelfde afstand per auto afleggen. Overigens merkt SWOV overal een dalende trend op van het aantal slachtoffers: zowel busritten als autoritten worden steeds veiliger, zowel voor de inzittende als voor de tegenpartij.

Verkeersveiligheid

De onderzoekers hebben bovendien geprobeerd om te bekijken of het gebruik van bussen effect heeft op de verkeersveiligheid, omdat zo minder autoritten gemaakt worden. Dit is echter geen vraag die gemakkelijk te beantwoorden is, omdat dat sterk afhangt van de bezettingsgraad van beide vervoermiddelen.

Op basis van de huidige bezettingsgraadcijfers, lijkt het er in ieder geval voor de buitenwereld niet op dat het verkeer veiliger wordt. Het netto risico op een dode onder de tegenpartij van auto of bus zal altijd nog met een factor 1,2 stijgen wanneer de auto-inzittenden met de bus zouden gaan. SWOV heeft al een verzoek gekregen voor een vervolgonderzoek.

Eenink licht het onderzoek verder toe tijdens het Seminar Busveiligheid, tijdens BusVision op 11 oktober. 

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.