GroenLinks schrikt van ‘bizarre’ prijsstijging dalabonnement Arriva

De GroenLinks-fractie in de provincie Zuid-Holland heeft bij de gedeputeerde Staten aan de bel getrokken over een forse prijsstijging voor het abonnement tussen Alphen aan den Rijn en Schiphol. De politieke partij heeft signalen ontvangen dat reizigers volgend jaar geconfronteerd worden met een verdubbeling van de prijs van dit abonnement, waarmee zij de bus worden uitgejaagd. 

Dit komt omdat de overgangsregeling voor het dalabonnement tussen Alphen aan den Rijn en Schiphol volgend jaar afloopt. Maar omdat daardoor de busprijzen zo fors stijgen, gaan reizigers zelfs op zoek gaan naar een andere baan of een auto, zegt GroenLinks. “Wij willen dat het provinciebestuur ingrijpt en de zorgen zo snel mogelijk wegneemt”, stelt de politieke partij. Een verdubbeling van de reiskosten past niet binnen het tarievenkader en is dus helemaal niet toegestaan, meent GroenLinks.

Lijn 470

Met lijn 470 kunnen reizigers uit Alphen aan den Rijn rechtstreeks naar Schiphol reizen. Daarvoor kan nu nog een dalabonnement gebruikt worden voor 62 euro per maand. Maar als de tweejarige overgangsregeling voor reizen in de daluren eind dit jaar afloopt, kunnen zij alleen nog kiezen voor het regioabonnement. Met dit abonnement kunnen reizigers voor een vast bedrag per maand of per jaar onbeperkt reizen met de bus, de tram en de metro. Dit abonnement geldt bij Arriva, Connexxion en HTM.

Niet alle reizigers zijn hier echter even blij mee, zoals buspassagiers die bus 470 dagelijks gebruiken voor hun werk. “Als er geen overgangsregeling meer is, zou het abonnement van 62 euro naar 158 per maand stijgen”, aldus reiziger Dirk Koeleman. “Een bizarre prijsstijging. Reizigers die afhankelijk zijn van deze lijn om naar hun werk te gaan zijn dan zo’n 900 euro per jaar meer kwijt.”

Prijsstijging

Dit heeft statenlid Berend Potjer daarom bij de provincie aangekaart. “Zo’n prijsstijging mag helemaal niet. Volgens de provinciale regels mag het aanpassen van abonnementen reizigers niet op kosten jagen. Afgesproken is dat individuele gevallen niet duurder uit mogen zijn dan 10 procent. Wij hebben het provinciebestuur gevraagd dat te bevestigen en met Arriva snel duidelijkheid te geven over de prijs van een dalabbonement per 1 januari 2019.”

De GL-fractie verzoekt de provincie om maatregelen te nemen om te zorgen dat het reizen met de bus betaalbaar blijft. Zeker in de daluren moet de bus goedkoper zijn dan de auto, vindt de partij. “Reizigers nog langer in onzekerheid laten zitten is onverantwoord. Zo dwing je mensen de auto in en dat kan toch niet de bedoeling zijn?”

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “GroenLinks schrikt van ‘bizarre’ prijsstijging dalabonnement Arriva”

Tijmen Stam|16.10.18|13:43

Ik vind het nogal meevallen. Alphen-Schiphol is €5,32. Maal 2 maal 21 is €223,44 per maand als je met OV-chipkaart zou betalen. Het nieuwe tarief is 70% daarvan, het oude maar 27% van dat tarief – een korting van 72%! Dat is natuurlijk vervelend voor die mensen, maar in veel gebieden is een abbonnement al boven de 80% van de rit-maandprijs.

Aan de andere kant zijn dit vanwege de dalurende erg renderende klanten voor Arriva – geen extra businzet, en wel extra inkomsten.

kees boer|11.10.18|20:25

Dit is gewoon bizar,het is net wat Pat Rick zei.ik heb het ook bemerkt met de dagkaart in het noorden des lands bij ze ……20 Euro per dag !Schandelijk gewoon,het gaat er steeds meer op lijken alsof men met de bus MEEGAG !

Pat Rick|10.10.18|11:50

Arriva is flink aan het cashen. Ook in limburg verhogen ze de prijzen stevig, terwijl de dienstverlening achterblijft. Het lijkt erop dat Nederland een wingewest is voor de Duitse moeder