Arriva bus, Breda

Kritiek op ‘uitholling busvervoer’ en rituitval in Brabant

Bus van Arriva in Breda

Drie politieke partijen in de provincie Noord-Brabant hebben vragen gesteld over de uitholling van landelijk gebied in West-Brabant en de uitval van busritten door het tekort aan personeel. De politieke partijen CDA, SGP en ChristenUnie vinden het vreemd dat Arriva al wil starten met een flexibele bus, terwijl de pilot in Helmond met Bravoflex nog niet is geëvalueerd. Verder twijfelen zij aan de rituitvalpercentages die eerder zijn genoemd door de provincie.

De politieke partijen trekken nu aan de bel, vanwege een verklaring van de Arriva over de nieuwe dienstregeling in West-Brabant. Deze nieuwe dienstregeling gaat in op 9 december van dit jaar en daar maakte de vervoerder bekend in Moerijk te willen experimenteren met een bestelbus.

Bravoflex

De drie politieke partijen vragen zich af of het wel past binnen de huidige OV-visie van de provincie om nu al meer en meer lijnen in dunbevolkte gebieden te schrappen en deze te vervangen door de Bravoflex? Bovendien kost een ritje met Bravoflex in West-Brabant 3 euro en de partijen willen weten of het OV hierdoor nog wel betaalbaar blijft voor reizigers in dunbevolkte gebieden, die straks geen gebruik meer kunnen maken van een traditionele bus.

Tevens willen ze meer duidelijkheid over de rentabiliteit van het OV in de provincie. Vanwege een tekort aan reizigers wordt een buslijn naar Bavel op zondag geschrapt. Het geld dat hiermee vrijkomt kan gestoken worden in drukke lijnen, zo liet Arriva weten in BN de Stem. Maar daar plaatsen CDA, CU en SGP vraagtekens bij.

Als drukke lijnen al rendabel zijn waarom moet er dan geld dat eerst besteed werd aan lijnen in dunbevolkte gebieden verschoven worden naar de ‘dikke lijnen”, vragen ze zich af. “Bent u zo niet stiekem bezig met een uitholling van het busvervoer in het landelijk gebied ten gunste van vervoer in steden?” De drie vinden dat het geld dat bestemd is voor vervoer in landelijk gebied ook daar besteed moet worden.

Rituitval

Bovendien wordt de uitval van ritten nog eens aan de orde gesteld. De meeste vervoerders worstelen momenteel met een personeelstekort en proberen op allerlei manieren nieuwe chauffeurs te werven. Maar in verschillende concessies vallen daardoor bussen uit. Ook in West-Brabant is daar sprake van, heeft de vervoerder erkend.

Dit tot verbazing van de drie fracties, die in de Bestuursrapportage 2018 hebben gelezen dat de rituitval in dat jaar nog onder de streefwaarde van 0,2 procent lag. Dat is volgens planning. Dit heeft tot twijfel aan de gepresenteerde cijfers geleid en de partijen willen de daadwerkelijke uitvalcijfers over 2018 krijgen.

Om in de toekomst problemen te voorkomen, wordt verder aan het Collega gevraagd of dit volgend jaar wil eisen dat Arriva de planning met de provincie bespreekt, zodat de laatste toezicht kan houden op het inplannen van alle busritten, inclusief voorzienbare extra ondersteunende ritten. Hiermee moet voorkomen worden dat reizigers door drukte en overvolle bussen niet meer meekunnen, zoals dit jaar het geval was.

Auteur: Inge Jacobs

6 reacties op “Kritiek op ‘uitholling busvervoer’ en rituitval in Brabant”

Pat Rick|17.10.18|17:38

Het lijkt erop dat Arriva al heeft bepaald dat de pilot succesvol is en zo door kan gaan met winstmaximalisatie. Prijsstijgingen bij Arriva tussen Alphen a/d Rijn en Schiphol zijn bizar, net als voor de buskaartjes in Limburg. Er lijkt sprake van een patroon: lage inschrijvingen om de concessie te winnen en daarna een scala van redenen om de prijzen te verhogen

Paul Lamote|17.10.18|21:39

Buslijn 11 naar Bavel heeft op zondag 12 ritten heen en 12 terug. In totaal worden al die ritten samen gebruikt door welgeteld 3 reizigers. Ofwel per reiziger wordt €120 subsidie bijgepast. Inmiddels zijn de protesten tegen opheffing verstomd.

Jan Klaas|18.10.18|21:22

Paul Lamote: Source? Dat zou zelfs voor een zondagdienst op een rustige stadslijn wel erg extreem erbarmelijk zijn.

Paul Lamote|18.10.18|21:46

@Jan Klaas De Stem

Paul Lamote|18.10.18|21:48

@Jan Klaas Je kan nieuws wat je niet zint wel in twijfel trekken maar dat verandert de werkelijkheid niet.

https://www.bndestem.nl/breda/wethouder-schrappen-lijn-11-naar-bavel-is-volkomen-logisch~aa1fd890/

Pat Rick|19.10.18|18:03

@Paul Precies: winstmaximalisatie: alleen als er heel veel mensen is rijdt er iets. Maar als de vraag minder is, wil men geen dienstverlening. En jagen ze mensen in de auto. Zelfs de VVD als autopartij is kritisch

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kritiek op ‘uitholling busvervoer’ en rituitval in Brabant | OVPro.nl
Arriva bus, Breda

Kritiek op ‘uitholling busvervoer’ en rituitval in Brabant

Bus van Arriva in Breda

Drie politieke partijen in de provincie Noord-Brabant hebben vragen gesteld over de uitholling van landelijk gebied in West-Brabant en de uitval van busritten door het tekort aan personeel. De politieke partijen CDA, SGP en ChristenUnie vinden het vreemd dat Arriva al wil starten met een flexibele bus, terwijl de pilot in Helmond met Bravoflex nog niet is geëvalueerd. Verder twijfelen zij aan de rituitvalpercentages die eerder zijn genoemd door de provincie.

De politieke partijen trekken nu aan de bel, vanwege een verklaring van de Arriva over de nieuwe dienstregeling in West-Brabant. Deze nieuwe dienstregeling gaat in op 9 december van dit jaar en daar maakte de vervoerder bekend in Moerijk te willen experimenteren met een bestelbus.

Bravoflex

De drie politieke partijen vragen zich af of het wel past binnen de huidige OV-visie van de provincie om nu al meer en meer lijnen in dunbevolkte gebieden te schrappen en deze te vervangen door de Bravoflex? Bovendien kost een ritje met Bravoflex in West-Brabant 3 euro en de partijen willen weten of het OV hierdoor nog wel betaalbaar blijft voor reizigers in dunbevolkte gebieden, die straks geen gebruik meer kunnen maken van een traditionele bus.

Tevens willen ze meer duidelijkheid over de rentabiliteit van het OV in de provincie. Vanwege een tekort aan reizigers wordt een buslijn naar Bavel op zondag geschrapt. Het geld dat hiermee vrijkomt kan gestoken worden in drukke lijnen, zo liet Arriva weten in BN de Stem. Maar daar plaatsen CDA, CU en SGP vraagtekens bij.

Als drukke lijnen al rendabel zijn waarom moet er dan geld dat eerst besteed werd aan lijnen in dunbevolkte gebieden verschoven worden naar de ‘dikke lijnen”, vragen ze zich af. “Bent u zo niet stiekem bezig met een uitholling van het busvervoer in het landelijk gebied ten gunste van vervoer in steden?” De drie vinden dat het geld dat bestemd is voor vervoer in landelijk gebied ook daar besteed moet worden.

Rituitval

Bovendien wordt de uitval van ritten nog eens aan de orde gesteld. De meeste vervoerders worstelen momenteel met een personeelstekort en proberen op allerlei manieren nieuwe chauffeurs te werven. Maar in verschillende concessies vallen daardoor bussen uit. Ook in West-Brabant is daar sprake van, heeft de vervoerder erkend.

Dit tot verbazing van de drie fracties, die in de Bestuursrapportage 2018 hebben gelezen dat de rituitval in dat jaar nog onder de streefwaarde van 0,2 procent lag. Dat is volgens planning. Dit heeft tot twijfel aan de gepresenteerde cijfers geleid en de partijen willen de daadwerkelijke uitvalcijfers over 2018 krijgen.

Om in de toekomst problemen te voorkomen, wordt verder aan het Collega gevraagd of dit volgend jaar wil eisen dat Arriva de planning met de provincie bespreekt, zodat de laatste toezicht kan houden op het inplannen van alle busritten, inclusief voorzienbare extra ondersteunende ritten. Hiermee moet voorkomen worden dat reizigers door drukte en overvolle bussen niet meer meekunnen, zoals dit jaar het geval was.

Auteur: Inge Jacobs

6 reacties op “Kritiek op ‘uitholling busvervoer’ en rituitval in Brabant”

Pat Rick|17.10.18|17:38

Het lijkt erop dat Arriva al heeft bepaald dat de pilot succesvol is en zo door kan gaan met winstmaximalisatie. Prijsstijgingen bij Arriva tussen Alphen a/d Rijn en Schiphol zijn bizar, net als voor de buskaartjes in Limburg. Er lijkt sprake van een patroon: lage inschrijvingen om de concessie te winnen en daarna een scala van redenen om de prijzen te verhogen

Paul Lamote|17.10.18|21:39

Buslijn 11 naar Bavel heeft op zondag 12 ritten heen en 12 terug. In totaal worden al die ritten samen gebruikt door welgeteld 3 reizigers. Ofwel per reiziger wordt €120 subsidie bijgepast. Inmiddels zijn de protesten tegen opheffing verstomd.

Jan Klaas|18.10.18|21:22

Paul Lamote: Source? Dat zou zelfs voor een zondagdienst op een rustige stadslijn wel erg extreem erbarmelijk zijn.

Paul Lamote|18.10.18|21:46

@Jan Klaas De Stem

Paul Lamote|18.10.18|21:48

@Jan Klaas Je kan nieuws wat je niet zint wel in twijfel trekken maar dat verandert de werkelijkheid niet.

https://www.bndestem.nl/breda/wethouder-schrappen-lijn-11-naar-bavel-is-volkomen-logisch~aa1fd890/

Pat Rick|19.10.18|18:03

@Paul Precies: winstmaximalisatie: alleen als er heel veel mensen is rijdt er iets. Maar als de vraag minder is, wil men geen dienstverlening. En jagen ze mensen in de auto. Zelfs de VVD als autopartij is kritisch

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.