Qbuzz wordt overgenomen door Busitalia

Qbuzz-directeur: Busitalia geeft ons ruimte om te investeren

Busitalia wil met Qbuzz meer concessies winnen. Dat zei de nieuwe aandeelhouder bij de overname van Qbuzz. Ruim een jaar verder heeft Qbuzz inderdaad twee aanbestedingen gegund gekregen. Door de concessie DAV groeit de omzet van Qbuzz met 20 procent. De overname heeft dus goed uitgepakt, vindt Qbuzz-directeur Gerrit Spijksma.

“Busitalia heeft ambitie uitgesproken om in de Nederlandse markt te blijven en dat hebben ze laten zien door ons te ondersteunen bij biedingen. Daardoor hebben we nu twee concessies gewonnen”, aldus Spijksma. Het gaat naast de concessie Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden (DAV) om de concessie Groningen Drenthe.

Risico

“Uiteindelijk heeft een bieding altijd te maken met het niveau van risico dat je wilt lopen”, licht Spijksma toe. “Op het moment dat je heel voorzichtig bent, doe je niet teveel gekke dingen in een bod. Maar als je meer risico bereid bent te lopen, krijg je iets meer ruimte om te investeren. Dan is de kans groter dat je wint, maar is de kans ook iets groter dat je je investering niet terugverdiend.”

Spijksma is te spreken over de samenwerking met de Italiaanse aandeelhouder. De directie van Qbuzz heeft maandelijks overleg met de drie executives van Busitalia waar het wel en wee van de organisatie wordt besproken. “We hadden even koudwatervrees, maar ik denk dat het goed heeft uitgepakt. Het voelt niet alsof we verantwoording moeten afdragen, maar als één team dat leiding en sturing geeft aan Qbuzz.”

Tenders

Het gaat dan met name om strategische ondersteuning, want Qbuzz is een organisatie die zichzelf grotendeels bedruipt. Er wordt met de aandeelhouders wel gesproken over de accenten die bijvoorbeeld gelegd worden in tenders en hoe het verdienmodel van een tender eruit ziet. Ook wordt gesproken over de rendementen van lopende concessies en ziekteverzuim.

Ook nieuwe ontwikkelingen in de sector komen aan bod. “Voor een nieuwe aanbesteding moeten we ons afvragen: gaan we op zero emissie zitten of op de kwaliteit van uitvoering? Je merkt hier dat het prettig is om te praten met mensen met een busachtergrond. Zij voelen de finesses van de sector aan en kunnen inhoudelijk meepraten over vervoersplannen.”

Spijksma: “Stefano Rossi, de directeur van Busitalia, is verantwoordelijk voor alle busactiviteiten in Italië en snapt dus precies waar het over gaat. Hij is bovendien een ingenieur en weet hoe een busonderneming reilt en zeilt. NS was toch een treinen-business. In de gesprekken en contacten merk je dus dat de verstandhouding nu anders is dan voorgaande jaren.”

Directiestructuur

Sinds de overname is de directiestructuur bij de vervoerder wel aangepast. Voorheen waren concessiedirecteuren verantwoordelijk voor de operatie, marktontwikkelingen en businessdevelopment. “Dat was een dubbelrol, waarbij die taken om voorrang vochten”, aldus Spijksma.

Om die reden zijn die rollen nu gesplitst. Nanouke van ’t Riet is aangetrokken om landelijk een van de rollen te vervullen als operationeel directeur en Annemarie Zuidberg is naar Qbuzz teruggekeerd als commercieel directeur. Met twee directeuren die hun eigen taken hebben, kan Qbuzz ook beter inspelen op de steeds ingewikkeldere marktontwikkelingen. Denk dan aan Mobility as a Service, ketenreizen en de transitie naar zero emissie. Spijksma: “Op deze manier hoeven we bijvoorbeeld geen zero emissie-expertcentrum te creëren in elke concessie maar bundelen we onze kennis.”

Lees ook:

Arriva verliest concessie Drechtsteden met MerwedeLingelijn aan Qbuzz
Busitalia betaalt 30 miljoen voor Qbuzz

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.