VDL Citea SLE-120 Hybrid RET

Laatste 40 dieselbussen en 103 hybride bussen voor RET

De RET verwacht met de aanschaf van veertig dieselbussen voor het laatst bussen te hebben aangeschaft die op deze brandstof rijden. Dat zegt de vervoerder na het ondertekenen van een contract voor in totaal 143 bussen voor de nieuwe stadsconcessie in Rotterdam. Naast deze dieselbussen heeft de vervoerder ook 103 hybride bussen gekocht.

Eerder waren er al 55 volledig zero emissie-bussen aangeschaft. Die moeten gaan rijden op de stadslijnen in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen. De hybride bussen en diesels worden ingezet op de streeklijnen. Het is de bedoeling dat de nieuwe bussen al gaan rijden vanaf het einde van 2019, de start van de nieuwe concessie.

Verduurzaming busvloot

“Met deze overeenkomst zetten we weer een stap in de verduurzaming van onze busvloot”, zegt Maurice Unck, directeur van de RET. “De nieuwe dieselbussen rijden naar verwachting 10 tot 20 procent zuiniger dan de huidige diesels, de hybride bussen tot 40 procent zuiniger. Eerder dit jaar verleenden we al de opdracht tot de levering van 55 volledig elektrische bussen aan VDL. Met deze stap leveren we opnieuw een bijdrage aan de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van het Rijk, de regio en de RET.”

RET moet stappen zetten voor milieuvriendelijker vervoer, omdat de provincies, het Rijk en de vervoersregio’s eerder vastlegden dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft en dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen. Daarbij zijn hybride bussen niet volledig zero emissie, omdat deze voertuigen elektrisch rijden combineren met een dieselmotor.

Transitie

De vervoerder heeft echter bewust besloten om 55 elektrische bussen aan te schaffen en ruim 100 hybride voertuigen. Zo krijgt de vervoerder ruimte voor een gefaseerde transitie naar een 100 procent elektrische busvloot en kan optimaal gebruik gemaakt worden van de technologische ontwikkelingen.

De vervoerder neemt eind 2019 55 e-bussen in gebruik, en vervolgens nog 50 in 2021, 50 in 2024 en de laatste 110 in 2029. “Omdat we steeds gebruik willen maken van de nieuwste technologieën voor elektrische bussen, spreiden we onze investeringen binnen de concessieperiode. Deze loopt van 2019 tot 2034″, verklaart Unck.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “Laatste 40 dieselbussen en 103 hybride bussen voor RET”

Pat Rick|29.10.18|11:39

wellicht een idee om de optie open te houden om de diesels alsnog in te wisselen voor hybride / electrisch.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.