Elektrische lijn EBS, Wim Kurver, Avi Friedman, Derk Reneman, Ard Romers

EBS introduceert elektrische bussen in tweede helft concessie

Voor de elektrificatie van buslijnen wordt tot nog toe steeds gewacht tot de start van een nieuwe concessie. Maar vervoerder EBS wilde geen drie jaar meer wachten om in de concessie Waterland het vervoer te verduurzamen. Daarom verwelkomde de vervoerder woensdagmiddag tien nieuwe elektrische bussen voor lijn 316 tussen Amsterdam CS en Edam. Een lijn waarvoor de bussen jaarlijks 135.000 kilometer gaan afleggen.
Het idee om een lijn te elektrificeren in een lopende concessie, ontstond bij EBS ongeveer twee jaar geleden. EBS bedacht in tenderfases allerlei nieuwe concepten en ideeën, maar het winnen van de concessies bleef op dat moment uit. “We vonden het zonde om die concepten niet in de praktijk te brengen”, aldus EBS-directeur Wim Kurver.

Concessie

“De sector is in beweging, dus we moeten een concessie niet vastklikken voor tien jaar”, meent hij. “We moeten aanpassingen kunnen doen als de tijd daar rijp voor is.” Daarin werd hij gesteund door de betrokken overheden. “Wij kregen voor AML zulke goede biedingen binnen dat we zelf ook al naar een concessie 2.0 wilden”, aldus Nico van Paridon van de Vervoerregio Amsterdam.

En ook de gemeenten wilden meehelpen. “Het is heel moeilijk om binnen een bestaande concessie en binnen bestaande investeringen te elektrificeren”, zei Derk Reneman, bestuurder van de Vervoerregio Amsterdam. “Hier is dat stapje voor stapje wel gebeurd. We leven in een tijd waarin je ambities formuleert waarvan je vooraf niet zeker weet of je ze kunt realiseren. En dan blijkt dat het beter kan dan je vooraf had gedacht. We moeten dus niet te terughoudend zijn in onze ambitie.”

Reikwijdte

Door die onderlinge samenwerking zijn de verschillende partijen er in een relatief korte tijd in geslaagd om deze lijn te elektrificeren. Het gaat volgens EBS om de eerste langeafstandslijn in het streekvervoer die wordt geëlektrificeerd. De VDL-bussen moeten namelijk jaarlijks 135.000 elektrische kilometers rijden en dat is beduidend meer dan de meeste elektrische bussen nu doen.

Lijn 316 rijdt van Amsterdam Centraal Station naar Edam op en neer. Die route heen en terug is ongeveer 53 kilometer lang, wat dus volledig elektrisch wordt afgelegd. De bussen worden ’s nachts volledig geladen en worden tussentijds bijgeladen in Edam. Dat duurt ongeveer 10 minuten. Gemiddeld doen ze dat bijladen acht keer per dag.

Eén op één

In totaal leggen de bussen dus ongeveer 400 kilometer per dag af. “Voor zover wij weten zijn er geen bussen die dagelijks structureel 400 kilometer per dag rijden. Dat is een conversie van één op één”, aldus Kurver. Dit is een wereldprimeur, volgens de directeur. Over het algemeen hebben elektrische bussen nu namelijk een bereik tussen de 30.000 en 70.000 kilometers per jaar.

Bij een dergelijk bereik had EBS eigenlijk twee elektrische bussen nodig gehad om de dieselbussen op deze lijn te vervangen. Maar voor deze lijn zijn tien elektrische bussen gekocht, die dus tien dieselbussen vervangen. In dertien jaar levert dat 10,8 miljoen euro op en minder productie-milieu-belasting, zo blijkt uit een berekening van de directeur.

Overnameregeling

De concessie van EBS in Waterland is verlengd tot 2021 en deze bussen zijn in die drie jaar natuurlijk nog lang niet afgeschreven. Daarom is er met de Vervoerregio een overnameregeling voor de voertuigen afgesproken. Mocht EBS de concessie in 2021 verliezen aan een andere vervoerder, moet een nieuwe vervoerder de tien elektrische bussen voor deze lijn overnemen. “Zo’n overnameregeling is hiervoor essentieel”, aldus Van Paridon.

Naast EBS waren er ook topmannen van het moederbedrijf Egged aanwezig. Voorzitter Avi Friedman sprak in een toespraak vol lof over het landschap dat lijn 316 doorkruist en sprak de hoop uit dat de lijn ook veel toeristen zou trekken. “Dit project en de nieuwe concessies die EBS heeft gewonnen, zijn bewijs dat we in Nederland blijven en willen groeien in het OV.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.