Forse prijsstijging abonnement Alphen-Schiphol van tafel

De prijs van het dalabonnement van Arriva tussen Alphen aan de Rijn en Schiphol zal toch niet flink stijgen. De provincie Zuid-Holland heeft besloten om een bedrag van 400.0000 euro in te zetten om de huidige regeling nog eens vier jaar te verlengen tot het einde van de concessie Zuid-Holland Noord. Reizigers liepen eerder nog het risico om met een stijging van meer dan 50 procent te worden geconfronteerd. 

Bepaalde reizigers in de concessie Zuid-Holland Noord komen sinds 2012 zeer voordelig uit en ontvangen een aanzienlijke korting op de normale ritprijs. Anderen gingen er juist op achteruit. Om dit gelijk te trekken, werd in 2016 het Regioabonnement geïntroduceerd door Arriva. Maar om reizigers op deze specifieke lijn aan het nieuwe tarievenstelsel te laten wennen, besloten de provincie en vervoerder om gebruikers van bestaande reisproducten de mogelijkheid te geven om het product nog twee jaar te verlengen.

Prijsstijging

Die periode is nu afgelopen, maar een aantal reizigers schrok van de geplande prijsstijging die dit inhield. Een reiziger liet aan de GroenLinks-fractie in Zuid-Holland weten dat de prijs van zijn abonnement zou stijgen naar 158 euro per maand. Hij betaalt nu 62 euro per maand. GroenLinks noemde dit een bizarre prijsstijging en stelde hierover vragen aan de provincie.

De provincie benadrukt dat het niet realistisch is om een korting van 70 procent te blijven handhaven op dit traject, maar wil de reiziger wel tegemoet komen. “In de praktijk is inmiddels gebleken dat een groep reizigers van deze regeling gebruik blijft maken. Gedeputeerde Staten zijn om deze reden voornemens om de verlengregeling vanaf 2019 met vier jaar te verlengen tot het einde van concessie ZHN en hiervoor de resterende middelen (400.000 euro) in te zetten van amendement 529.”

Tevreden

Statenlid Berend Potjer van Groenlinks had aan de bel getrokken bij de provincie en is erg blij dat de provincie dit besluit heeft genomen. “Ik ben ook  blij dat mensen hun baan kunnen houden en niet de auto worden ingejaagd. Als het aan GroenLinks ligt beperken we dit niet tot de tot deze lijn en mensen die toevallig al een dalabonnement hadden, maar voeren we overal in Zuid-Holland dalabonnementen in.”

Potjer had aan de provincie ook gevraagd wat de laatste wilde doen om te bewerkstelligen dat de bus tijdens de daluren goedkoper wordt dan de auto. Daar is op dit moment echter al sprake van, stelt de provincie in het antwoord. Volgens het NIBUD kost een middenklasse auto 52 cent per kilometer. Het reguliere kilometertarief voor de bus is nu namelijk 13,4 cent.

En ook in deze bewuste concessie kost de bus minder dan de auto. “Voor de concessie ZHN is de gemiddelde ritlengte ruim 8 km. Met het basistarief van 90 cent komt de gemiddelde kilometerprijs zonder korting in ZHN op 24,4 cent per kilometer. Dit betekent dat gemiddeld genomen de bus goedkoper is dan de auto, ook zonder korting.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.