Wethouder Woerden: belbus-systemen gaan het loodje leggen

Kleinschalig vervoer is nodig om de haarvaten met OV bereikbaar te houden, maar de belbus is geen goede optie. Die vorm van vervoer zal dan ook het loodje leggen. Dat voorspelde wethouder Tymon de Weger van Woerden tijdens een Rover-symposium over het OV in de haarvaten van Nederland. Tijdens dit symposium werden de problemen van het OV op zeer dunne lijnen geschetst en presenteerde reizigersorganisatie Rover tien eisen waaraan kleinschalig vervoer altijd moet voldoen.

Maak het kleinschalig OV minder versnipperd, was de oproep van Rover aan Rijk, OV-autoriteiten, gemeenten en vervoerders. Reizigers moeten gemakkelijk, snel en betrouwbaar gebruik kunnen maken van het OV en dit vereist dat zij weten welk vervoer er beschikbaar is, voldoende en kloppende informatie hierover krijgen en dat het beloofde vervoer betrouwbaar rijdt.

Belbus

Dat was ook de boodschap van De Weger. Hij somde een tiental verschillende busvormen op die door Woerden reden. Een overschot aan optie, waarvan hij het minst te spreken was over de belbus. “Het is de afgelopen jaren een komen en gaan van belbussen en het is ‘m niet. Dit vervoer is onbetrouwbaar en openbaar vervoer moet betrouwbaar zijn. Er moet echt flink gekapt worden in het oerwoud.”

De Weger erkent dat kleinschalig vervoer in bepaalde gebieden een betere keuze is dan een grote lijnbus, maar denkt dat zelfs dit vervoer  op vaste tijden moet vertrekken en dat een frequentie van één bus per uur het minimum hoort te zijn. Hij is bijvoorbeeld een zeer groot voorstander van buurtbussen die worden gereden door vrijwilligers. Die vervoersvorm bestaat al veertig jaar en er zijn maar weinig buurtbuslijnen verdwenen.

Hij ziet voor deze voertuigen ook een rol voor in de toekomst, vooral als deze bussen gereden worden door vrijwilligers. Omdat voor een rit een gewoon OV-tarief wordt gevraagd, is het veel te duur om dit te doen met betaalde krachten. Door vrijwilligers in te zetten, dragen belbussen bij aan het bereikbaar houden van landelijke gebieden. “Vrijwilligers doen het graag en kunnen het ook.”

Duidelijkheid

In de tien eisen benadrukte Rover om rekening te houden met de reizigers. Het is nu vooral belangrijk om voor de gebruikers van het OV meer duidelijkheid te scheppen over al het kleinschalig vervoer. Het is namelijk zeker niet zo dat alle kleinschalige vervoersvormen zijn opgenomen in de reisplanner van 9292, de OV-chipkaart wordt lang niet overal geaccepteerd en ook de manier van boeken kan verwarring opleveren. Met name incidentele reizigers lopen daar tegenaan.

De tien eisen werden overhandigd aan de Utrechtse gedeputeerde Dennis Straat, wethouder De Weger en aan afgevaardigden van vervoerders en de ROCOV’s. De gedeputeerde was het eens met het pleidooi van de reizigersorganisatie. “Ik herken me in de eisen”, aldus Straat. “We moeten met provincies en de landelijke overheid nadenken hoe we dit simpeler kunnen maken met elkaar. Het is nu heel ingewikkeld, dus het is goed om een aantal basisprincipes te hebben.”

Eisen

  1. Zorg dat iedereen kan reizen van deur tot deur
  2. Geef reisinformatie over route, haltes en dienstregeling
  3. Geef informatie over tarieven
  4. Geef informatie over betaalmethodes
  5. Geef informatie over reizen met een beperking
  6. Laat het Rijk regie voeren
  7. Hetzelfde soort vervoer, dan dezelfde vervoervoorwaarden
  8. Zorg voor beschikbaarheid van het OV
  9. Bezint eer ge begint
  10. Doe het samen

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

2 reacties op “Wethouder Woerden: belbus-systemen gaan het loodje leggen”

Pat Rick|19.11.18|14:28

Belbussen zijn vaak de laatste stap om een lijn de nek om te draaien. Vervoerders weten dat mensen toch niet gaan bellen, en reduceren zo de vervoersvraag naar nul. En daarna kunnen ze de lijn zonder veel protest opheffen en zich richten op de dikke lijnen. Maar niet alle lijnen moeten ieder moment winst maken!

Paul Verbuijs|20.11.18|12:16

En de buurtbus blijft het zgn. goed doen, maar ja wat wil je de chauffeur werkt er gratis. ik vind dit toch broodroof zet er op zijn minst iemand betaald met het taxi CAO in.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.