Mercedes-Benz eCitaro mit vollelektrischem Antrieb // Mercedes-Benz eCitaro with all-electric drive

Eerste volledig elektrische Mercedes-bus geleverd

Till Oberwörder, Leiter Daimler Buses, übergab den ersten Mercedes-Benz eCitaro in Anwesenheit von Dr. Peter Tschentscher, Erster Bürgermeister der Freien und Hansestadt Hamburg, an Henrik Falk, Vorstandsvorsitzender der Hamburger Hochbahn AG.

Mercedes-Benz heeft de allereerste volledig elektrische eCitaro overhandigd aan de Duitse vervoerder Hamburger Hochbahn AG. Deze eerste bus is onderdeel van een bestelling van in totaal twintig eCitaro’s. In Duitsland is dat tot nu toe de grootste bestelling van elektrische bussen. 

Deze elektrisch aangedreven bus van Mercedes-Benz werd eerder dit jaar aan het publiek gepresenteerd tijdens de IAA in Hannover en nu is de eerste bus dus al overhandigd door topman Till Oberwörder van Daimler Buses aan voorzitter Henrik Falk van de Duitse vervoerder. De vervoerder bestelde de bussen dus al voordat ze in serieproductie waren gegaan.

Alternatieve aandrijfsystemen

“Hamburger Hochbahn AG is een van de erkende pioniers op het gebied van alternatieve aandrijfsystemen in het lokale openbaar vervoer”, vertelt Till Oberwörder. “Bij de productie van de nieuwe eCitaro hebben we een doordacht en verfijnd stedelijk busconcept ontwikkeld dat een duidelijke bijdrage zal leveren aan het promoten van elektromobiliteit in dorpen en steden. We zijn verheugd dat we vandaag de allereerste bus kunnen leveren.”

Duitsland is nog niet zo ver als Nederland in het elektrificeren van het busvervoer, maar Hamburger Hochbahn wil vanaf 2020 alleen nog maar emissieloze bussen kopen. Met deze twintig voertuigen wordt al een eerste stap gezet naar een duurzamer openbaar vervoer. De eCitaro is volledig ontwikkeld en geproduceerd in Duitsland en is gebaseerd op de traditionele Citaro, de bestverkochte stadsbus van de Duitse busfabrikant.

Batterij

De eCitaro heeft een batterijpakket met een capaciteit van 243 kilowattuur. Met behulp van ideaal ingesteld thermo-management worden die batterijen gekoeld, wat voordelig is voor de maximale actieradius en waardoor de batterijen ook zo lang mogelijk meegaan. Het laden van de bus gebeurt met een stekker op het depot.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste volledig elektrische Mercedes-bus geleverd | OVPro.nl
Mercedes-Benz eCitaro mit vollelektrischem Antrieb // Mercedes-Benz eCitaro with all-electric drive

Eerste volledig elektrische Mercedes-bus geleverd

Till Oberwörder, Leiter Daimler Buses, übergab den ersten Mercedes-Benz eCitaro in Anwesenheit von Dr. Peter Tschentscher, Erster Bürgermeister der Freien und Hansestadt Hamburg, an Henrik Falk, Vorstandsvorsitzender der Hamburger Hochbahn AG.

Mercedes-Benz heeft de allereerste volledig elektrische eCitaro overhandigd aan de Duitse vervoerder Hamburger Hochbahn AG. Deze eerste bus is onderdeel van een bestelling van in totaal twintig eCitaro’s. In Duitsland is dat tot nu toe de grootste bestelling van elektrische bussen. 

Deze elektrisch aangedreven bus van Mercedes-Benz werd eerder dit jaar aan het publiek gepresenteerd tijdens de IAA in Hannover en nu is de eerste bus dus al overhandigd door topman Till Oberwörder van Daimler Buses aan voorzitter Henrik Falk van de Duitse vervoerder. De vervoerder bestelde de bussen dus al voordat ze in serieproductie waren gegaan.

Alternatieve aandrijfsystemen

“Hamburger Hochbahn AG is een van de erkende pioniers op het gebied van alternatieve aandrijfsystemen in het lokale openbaar vervoer”, vertelt Till Oberwörder. “Bij de productie van de nieuwe eCitaro hebben we een doordacht en verfijnd stedelijk busconcept ontwikkeld dat een duidelijke bijdrage zal leveren aan het promoten van elektromobiliteit in dorpen en steden. We zijn verheugd dat we vandaag de allereerste bus kunnen leveren.”

Duitsland is nog niet zo ver als Nederland in het elektrificeren van het busvervoer, maar Hamburger Hochbahn wil vanaf 2020 alleen nog maar emissieloze bussen kopen. Met deze twintig voertuigen wordt al een eerste stap gezet naar een duurzamer openbaar vervoer. De eCitaro is volledig ontwikkeld en geproduceerd in Duitsland en is gebaseerd op de traditionele Citaro, de bestverkochte stadsbus van de Duitse busfabrikant.

Batterij

De eCitaro heeft een batterijpakket met een capaciteit van 243 kilowattuur. Met behulp van ideaal ingesteld thermo-management worden die batterijen gekoeld, wat voordelig is voor de maximale actieradius en waardoor de batterijen ook zo lang mogelijk meegaan. Het laden van de bus gebeurt met een stekker op het depot.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.