Ondertekening learning community van Arriva en BUAS

Arriva verwacht ‘kruisbestuiving’ van samenwerking Bredase hogeschool

Vervoerder Arriva gaat samenwerken met de Breda University of Applied Sciences om slimme, innovatieve oplossingen te vinden voor mobiliteitsuitdagingen. Daarvoor werken de twee partijen de komende vier jaar samen in een zogenaamde learning community. Hierin zullen de vervoerder en onderwijsinstelling informatie met elkaar delen, mede door studieprojecten, werkbezoeken, stages en gastcolleges.

De vervoerder Arriva en de Bredase hogeschool hebben deze samenwerking woensdag bekrachtigd en de learning community gelanceerd. Op die manier kunnen het werkveld en het onderwijs van elkaar leren. Dat is nodig, nu de wereld en de mobiliteitssector flink aan verandering onderhevig is, mede door een veranderende balans tussen werk, studie en privé, het intensieve gebruik van social media en data en de stijgende welvaart.

Mobiliteitsvraagstukken

“Ik ben ervan overtuigd dat jongeren kunnen bijdragen aan antwoorden op kleine mobiliteitsvraagstukken, grote vraagstukken en zelfs op gebied van strategie’, aldus Arriva-directeur Anne Hettinga. “Op operationeel, tactisch en strategisch niveau kunnen jongeren ons helpen en wij kunnen hen weer helpen om het bedrijfsleven te leren kennen. Samen kunnen we iets moois neerzetten.”

Dit komt met name door de unieke kennis die jonge studenten bezitten. Hettinga: “De jeugd weet veel meer dan ik. We hebben hen nodig om beter te kunnen presteren.” De hoop is zij de vervoerder kunnen helpen bij het ontwikkelingen van oplossingen voor het reizigersvervoer, waarbij de reiziger centraal staat. Dan gaat het bijvoorbeeld om de interactie tussen bus, trein, fiets en (deel)auto.

Combinatie werkveld

Ook de Bredase hogeschool ziet voordelen in de samenwerking. “Deze samenwerking met Arriva is een mooie aanvulling op ons lespakket”, stelt Debbie Dermout van de Breda University of Applied Sciences (BUAS). “Jullie als vervoerder weten een deel, wij als onderwijsinstelling weten een deel en de studenten weten een deel.” Door de samenwerking wordt deze kennis aan elkaar gekoppeld.

Die uitwisseling moet uitmonden in een leer- en werkomgeving waarin zowel van studenten als van docenten wordt gevraagd om actief deel te nemen aan een internationaal netwerk topspecialisten in dit vakgebied. “Ook voor Brabant biedt dit kansrijke uitdagingen, zoals in de samenwerking ofwel de intermodaliteit tussen trein, bus, fiets en (deel)auto”, aldus Ruud Weijmans, Business Knowledge Innovation Manager van de Academie voor Stedenbouw, Logistiek en Mobiliteit.

Curriculum

Bovendien zorgt deze samenwerking met een vervoerder ervoor dat de opleiding het lespakket beter kan laten passen bij de praktijk. “Het onderwijs en het werkveld ontwikkelen zich niet altijd op dezelfde snelheid”, aldus Dermout. “We proberen dat al beter op elkaar te laten sluiten en het lukt steeds beter, maar we willen ook graag de beleving van Arriva horen. Hoe kunnen we dit zo goed mogelijk vervlechten?” De resultaten van de learning community zullen worden geïntegreerd in het onderwijscurriculum.

In deze community zal dus onder andere gekeken worden naar de combinatie tussen de verschillende modaliteit, maar ook naar flexibel vervoer en de precieze scheidslijn tussen goed maatwerk en een oplossing die alleen maar voor verwarring zorgt bij de reiziger. Tegelijkertijd zal aan de studenten worden geleerd om een bus te bestuderen, zodat ze die taak als bijbaan kunnen vervullen. “Wij als Arriva, de onderwijsinstelling, de studenten en de samenleving zelf profiteren hiervan”, concludeert Hettinga.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.