GVB mag oude bussen langer in dienst houden

GVB, bus, garage, bron: GVB Verbindt

Stadsvervoerder GVB mag veertig dieselbussen langer in dienst houden dan is afgesproken in de concessie. Eigenlijk mogen de voertuigen waarmee GVB rijdt niet ouder dan 12 jaar zijn, maar de Vervoerregio Amsterdam heeft een ontheffing verleend voor deze concessie-eis. Dit is nodig om de nieuwe elektrische bussen later zullen instromen en er extra vervangende bussen nodig zijn tijdens de ombouw van de Amstelveenlijn. 

Vanaf 2019 verwacht GVB niet te kunnen voldoen aan de concessie-eisen dat het wagenpark niet ouder mag zijn dan gemiddeld 8 jaar en een voertuig niet ouder dan 12 jaar. De vervoerder wordt normaal bestraft voor het niet naleven van de concessie-eisen, maar door een ontheffing aan te vragen wordt dit voorkomen. Het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio heeft nu besloten op deze twee eisen tijdelijk die ontheffing te verlenen.

Elektrische bussen

Verschillende redenen hebben de Amsterdamse vervoerder verplicht tot het langer in dienst houden van veertig oude bussen. Ten eerste zullen de elektrische bussen dus later instromen dan enkele jaren geleden gedacht. Maar door de toenemende reizigersgroei en drukte, heeft GVB geen mogelijkheden om de oude bussen uit de dienstregeling te halen zonder dat hier vervanging voor is.

Daarbij speelt dat de vervoerder het liefst geen nieuwe dieselbussen meer koopt. Die hebben namelijk een levensduur van twaalf jaar, terwijl GVB de bussenvloot wil elektrificeren. Een zoektocht naar tweedehands-bussen of huurbussen bleek niets op te leveren dat duurzamer was dan de Euro V-bussen die GVB dus langer wil inzetten. Verder zou het bedrijfsklaar maken van de te huren bussen veel te veel tijd kosten.

Amstelveenlijn

Daarnaast verwacht de vervoerder 22 bussen nodig te hebben voor het vervangende vervoer tijdens de ombouw van de Amstelveenlijn. Voor die piek is extra vervoer nodig, terwijl verschillende bussen daarvoor al zouden moeten uitstromen vanwege hun leeftijd. Omdat het om een tijdelijke piek gaat, is ook hier de aanschaf van nieuwe dieselbussen niet verstandig.

Als oplossing is besloten om zogenaamd levensduurverlengend onderhoud uit te voeren op veertig voertuigen. Daardoor kan GVB de bussen langer blijven gebruiken en kan gewacht worden met het afstoten van deze bussen tot de elektrische bussen worden geleverd en de Amstelveenlijn gereed is voor exploitatie. Het uitvoeren van dit onderhoud wordt deels betaald door het project Amstelveenlijn en verder draait GVB zelf op voor de kosten.

Duur

Het gaat hier om een tijdelijke ontheffing, want de Vervoerregio hecht veel waarde aan een spoedige elektrificatie van het vervoer in Amsterdam. Maar tegelijkertijd begrijpt de concessieverlener dat de aanschaf van nieuwe dieselbussen juist negatief kan uitpakken. Om te voorkomen dat de bussen GVB de bussen langer blijft gebruiken dan strikt noodzakelijk, wordt de ontheffing gekoppeld aan het in gebruik nemen van de eerste elektrische bussen. Een precieze datum wordt echter niet gegeven.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “GVB mag oude bussen langer in dienst houden”

jan snoeks|20.05.20|16:29

Drie dubbelgelede bussen gvu utrecht zijn wel een aardig plan toc? ook electrisch te leveren.

War Hero|10.12.18|16:50

Over welke wagens gaat dit? Oudste Citaro’s uit 2007 zeker.? Eigenlijk gaat het nergens meer over tegenwoordig. Een bus vol met passagiers is veel minder vervuilend dan alle auto’s in de stad.

Snap nooit zo goed dat dit soort wagens die nog goed functioneren aan de kant moeten worden gezet, kapitaalvernietiging. Achterlijke concessie eigen tegenwoordig.