Qbuzz zet extra bussen en chauffeurs in tegen problemen DMG

Stadsbus Qbuzz in Dordrecht
Bron: JP

Een volledig nieuw dienstenpakket en extra bussen en chauffeurs moeten zorgen voor beter uitvoerbare diensten voor de Qbuzz-chauffeurs in de regio Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem. Qbuzz heeft in de kerstvakantie maatregelen genomen om de knelpunten op te lossen. Afgelopen vrijdag dreigden chauffeurs nog in opstand te komen tegen hun nieuwe werkgever. Een chauffeur schreef op social media dat hij zich ‘in de steek gelaten voelde’.

Sinds Qbuzz de concessie van Arriva heeft overgenomen op 9 december, werd het vervoer geplaagd door problemen. Niet alleen reizigers klaagden veel, maar ook chauffeurs trokken aan de bel over verkeerde aflosmomenten, onhaalbare rijtijden en gebrekkig materieel. Al in december vroeg de Ondernemingsraad van Qbuzz aan reizigers of ze hun klachten niet meer naar de vervoerder, maar naar de gedeputeerde van Zuid-Holland wilde sturen.

Domino-effect

Qbuzz erkende de problemen vanaf het begin en beloofde zo snel mogelijk beterschap. Dit weekend meldde de vervoerder in de kerstvakantie de grootste knelpunten te hebben opgelost. Volgens de vervoerder werden de problemen met name veroorzaakt door een domino-effect. Vooral op nieuwe lijnen 81, 90 en ook geregeld op lijnen 4, 316/392, 387, 488 en 489 hadden de bussen vaak vertraging.

Dit kwam door de slechte verkeerssituatie in combinatie met krappe aflossingsmomenten voor de chauffeurs. Daarnaast waren die lijnen ook nog eens gekoppeld met andere lijnen. Wanneer één bus in de file terecht kwam, werkte die vertraging door naar andere lijnen.

“Om het domino-effect te voorkomen, zetten wij sinds maandag extra bussen en chauffeurs in”, aldus de vervoerder. “Er is een geheel nieuw dienstenpakket voor een groot deel van de chauffeurs gemaakt waarmee ze meer tijd hebben aan het einde van de ritten. Daardoor krijgen chauffeurs beter uitvoerbare diensten en reizigers een betrouwbaardere dienstregeling. Hiervoor zijn meer bussen nodig en zullen tijdelijk soms andere bussen worden ingezet dan gepland.”

Problemen radio

Verder werd geklaagd over het ontbreken van een KAR (korte afstand radio) voor prioritering bij verkeersregelinstallaties. Omdat Qbuzz niet altijd beschikking had over deze radio, leidde dit tot vertraging. Vooral op de lijnen richting Rotterdam en Utrecht was dat het geval. De vervoerder belooft dit probleem in de kerstvakantie volledig te hebben opgelost.

Qbuzz vertelde maandag aan RTV Rijnmond dat de problemen op de eerste dag na de vakantie al veel minder groot waren door de maatregelen. Alle bussen zijn uitgerust met een noodknop en de toiletvoorzieningen zijn overal in orde gemaakt. Er was louter nog een probleem met de apparatuur voor de OV-chipkaart in een aantal bussen.

Strekken lijnen

Overigens is niet alles door de vervoerder te beïnvloeden, meent Qbuzz. Bepaalde klachten zijn namelijk het gevolg van het strekken van lijnen. Dit was nodig om het OV in de regio toekomstbestendig te maken, maar dit betekent voor bepaalde reizigers wel een grotere reisafstand tot de halte. De vervoerder zal daarom in de komende week extra aandacht geven aan het informeren van reizigers.

Op de langere termijn gaat Qbuzz nog aan de slag met de vervanging van de oude dieselbussen in Dordrecht door elektrische voertuigen en wordt in januari gekeken of de dienstregeling moet worden aangepast. Qbuzz had vooraf onderschat hoe vaak de bussen in de file terecht zouden komen.

“Met de maatregelen verwachten wij een grote verbetering voor reizigers én chauffeurs”, aldus de vervoerder. “We betreuren het enorm dat we niet vanaf de eerste dag de verwachtingen hebben kunnen waarmaken en we hebben snel het vertrouwen van de reizigers en de chauffeurs terug te winnen.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Qbuzz zet extra bussen en chauffeurs in tegen problemen DMG”

John rdam|10.01.19|12:34

Een competent bedrijf geleid door mensen met kennis van zaken en reizigers-ervaring had de problemen al onderkend en opgelost vóór 9 december. Maar dat is tegenwoordig te veel gevraagd. Als je vooral achter je bureau werkt en niet dagelijks in de bus maar altijd in de auto zit heb je daar geen feeling mee. Je hebt er zelf ook geen last van dat er van alles fout gaat. Een half uur in de kou staan wachten op een bus die niet komt is de beste prikkel voor OV-managers om problemen snel op te lossen.