‘Groengasbussen beste duurzame oplossing voor Voorne-Putten’

Groengasbus van EBS aan tankpunt PitPoint
Foto: PitPoint

Voor de verduurzaming van het OV in de concessie Voorne-Putten heeft vervoerder EBS niet gekozen voor elektrische bussen, maar voor 53 groengasbussen. Hiermee wordt het busvervoer beduidend milieuvriendelijker en bovendien is logistiek de omslag naar groengas gemakkelijker dan naar elektrisch rijden. Na maandenlange voorbereidingen door EBS en PitPoint verliep de wisseling van diesel naar groengas op 9 december succesvol.

Toch was het spannend om alles op tijd gereed te hebben, vertelt Marc Stikvoort van EBS. Hij zat in het implementatieteam voor de concessie Voorne-Putten en is ook verantwoordelijk voor de verduurzaming van het vervoer. “Op zaterdagavond reden de dieselbussen van Connexxion weg en kwamen de groengasbussen van EBS er te staan. We moesten dus zeker weten dat onze bussen klaar waren om de weg op te gaan.”

Het bestek

Het bestek voor de nieuwe concessie vroeg om een verduurzaming van het OV, dus traditionele dieselbussen waren geen optie meer. De nieuwe vervoerder heeft gekeken naar elektrische bussen, maar al snel werd ook gedacht aan gasbussen. De brandstof groengas bezit namelijk de eigenschappen die EBS nodig had om op een efficiënte manier de dienstregeling te rijden. “De betrouwbaarheid van gas gaf de doorslag”, aldus Stikvoort.

Om een goed bod te kunnen doen voor duurzamer vervoer in Voorne-Putten heeft EBS nauw samengewerkt met PitPoint, de leverancier van duurzame brandstoffen. “Wij lezen een bestek met een andere bril dan EBS en zo konden we elkaar prikkelen om tot de beste oplossing te komen”, legt Jordy Tromp van PitPoint uit.

“PitPoint kijkt in een bestek hoe er met slimme technologische oplossingen zo goed mogelijk invulling gegeven kan worden aan de eisen in het bestek. Wij hebben daarom in een vroeg stadium inzichtelijk gemaakt wat de voordelen en kosten zouden zijn van alle brandstoffen.”

Optimale brandstof

“Vervolgens hebben wij voorafgaand aan ons bod meerdere scenario’s geanalyseerd om zo tot het meest optimale systeem te komen”, vult Stikvoort aan. Uit die analyses kwamen verschillende voordelen van groengas naar voren. Deze brandstof is bijvoorbeeld net zo rendabel als diesel, waardoor de concurrentiepositie beter is dan die van elektrische bussen.

Bovendien wordt hiermee een behoorlijke reductie van zowel CO2-uitstoot als fijnstof gerealiseerd. Dit laatste wordt vaak niet meegerekend als duurzaam in tenders, terwijl het voor het milieu wel belangrijk is. Verder heeft groengas dezelfde eigenschappen als diesel, zodat het gemakkelijk is om nagenoeg hetzelfde aantal kilometer af te leggen met een groengasbus als met een dieselbus. “Logistiek is het een stuk minder complex dan rijden met elektrische bussen en dat merk je in de betrouwbaarheid”, aldus Stikvoort.

Samenwerking essentieel

Met haar bod won EBS de tender, maar daarna startte de uitdaging om alle beloftes in het bod ook waar te maken. Hiervoor moesten niet alleen de bussen worden aangeschaft, maar moesten ook twee tankinstallaties gebouwd worden, zodat op 9 december gestart kon worden met de dienstregeling.

Dit vereiste vooral samenwerking met een groot aantal partijen. Tromp: “De tankinstallatie moest bijvoorbeeld gebouwd worden op de bestaande remise van Connexxion. We moesten dus op het terrein van de verhuurder van de remise samenwerken met een andere vervoerder om die dienstregeling niet te verstoren.” PitPoint was verantwoordelijk voor het ontwerp, de realisatie, financiering van de tankinstallaties en onderhoudt en beheert de installaties nu. Ook de nutsaansluiting en alle vergunning regelen lag bij PitPoint.

“We hebben drie kritieke mile stones met elkaar doorlopen”, vertelt Tromp. Daarbij hielden EBS en PitPoint 1 oktober als belangrijk ijkpunt aan. Dit was het moment dat eventueel besloten kon worden voor een alternatief als gevreesd werd dat de deadline niet gehaald zou worden. Gelukkig bleek dat niet nodig.

Duidelijke afspraken

“Je bent echt afhankelijk van elkaar”, vertelt Tromp. “Het tenderproces, de voorbereidingen, de implementatie en de uitvoering kunnen alleen slagen als je het samen doet. Natuurlijk moet je duidelijke afspraken over de verantwoordelijkheid, maar als je het niet samen doet weet je zeker dat het niet gaat lukken.”

De bussen moesten zondag 9 december gaan rijden en pas de donderdag daarvoor kon EBS de bussen testen. Het was de bedoeling om dit eerder te doen, maar de vervoerder had eerder nog geen bussen tot haar beschikking. “Je plant alles heel mooi en rustig, maar je bent sterk van elkaar afhankelijk”, aldus Tromp. “Je hebt met zo veel stakeholders te maken dat het altijd lastig is.”

Herhaling

De samenwerking tussen EBS en PitPoint is door beide partijen als zeer positief ervaren en wordt mogelijk herhaald. De vervoerder waardeert het meedenken van PitPoint, vooral omdat de leverancier vanuit een ander oogpunt naar problemen en oplossingen kijkt dan de vervoerder zelf. “Zo krijgen wij nieuw inzichten en kunnen daarmee tot een optimum komen”, stelt Stikvoort. “Bovendien kan PitPoint snel schakelen en goed advies geven.”

Andersom hecht PitPoint juist erg aan de openheid van EBS. “Je kunt iemand niet helpen als je niet weet wat het probleem is, dus open communicatie is heel belangrijk”, aldus Tromp. “Bij dit project was er sprake van goede zakelijke afspraken en vertrouwen en dat werkt gewoon.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.