Reiziger in bus Noord-Brabant

Overheden en bedrijfsleven investeren in nieuwe busverbinding

Bron: provincie Noord-Brabant

Enkele Brabantse overheden en een commercieel bedrijf financieren samen de nieuwe busverbinding tussen Eindhoven station en de ASML-gebouwen aan De Run in Veldhoven. Tussen de twee locaties rijdt sinds maandag een snelbus. Het is een voorbeeld van de publiek-private samenwerking, die nu ook vaak wordt genoemd voor de financiering van nieuwe spoorverbindingen. 

Eind vorig jaar besloten de provincie Noord-Brabant, de gemeenten Veldhoven en Eindhoven, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ASML om samen te werken voor een betere bereikbaarheid van bedrijventerrein De Run. Door allemaal geld in te leggen, kan er worden geïnvesteerd in de opwaardering van het OV, in de aanpak van verschillende knelpunten en in nieuwe vormen van deelvervoer.

Bedrijfsleven

ASML steunt de ambitie van de Brabantse overheden om duurzaam vervoer te stimuleren. Dit draagt namelijk bij aan de bereikbaarheid van het bedrijventerrein waar het kantoor van ASML is gevestigd. Ook andere bedrijven plukken hier de vruchten van, net zoals onderwijsinstellingen, inwoners en reizigers in de regio. Het is rondom Eindhoven nu al erg druk tijdens de spitsuren en de verwachting is dat dit alleen maar zal toenemen.

In totaal kosten alle maatregelen 45 tot 50 miljoen euro. Het ministerie, de provincie, ASML en de twee gemeenten samen nemen alle vier 25 procent van de kosten voor hun rekening. De directe busverbinding is de eerste concrete actie, maar op de langere termijn wordt ook geld gestoken in de aanleg van tunnels en nieuwe verbindingen per fiets. Bovendien wordt er ingezet op de komst van shuttlebussen tussen belangrijke bedrijfslocaties en P&R-plekken. Die shuttlebussen zullen over de busbaan kunnen rijden.

Bus

Het vervoer op buslijn 119 wordt verzorgd door vervoerder Hermes, die de concessie uitvoert in en rondom Eindhoven. Tussen 07.00 en 09.00 uur en tussen 16.00 en 18.30 uur rijdt de bus sinds maandag zes keer per uur. Er wordt louter gestopt bij de halte voor het ASML-gebouw 1 en voor het ASML-gebouw 4. Deze bus komt bovenop de bestaande dienstregeling – ook lijn 319, lijn 18 en 19 blijven gewoon rijden.

Het is niet voor het eerst dat commerciële bedrijven bijdragen aan busverbindingen. In Amsterdam dragen particuliere partijen bij aan de exploitatie van buslijnen die verzorgd worden door GVB. Al sinds 2015 verzorgt de stadsvervoerder het vervoer op twee privaat gefinancierde bussen op twee lijnen en dit is later nog een keer herhaald op een andere locatie in Amsterdam.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Overheden en bedrijfsleven investeren in nieuwe busverbinding | OVPro.nl
Reiziger in bus Noord-Brabant

Overheden en bedrijfsleven investeren in nieuwe busverbinding

Bron: provincie Noord-Brabant

Enkele Brabantse overheden en een commercieel bedrijf financieren samen de nieuwe busverbinding tussen Eindhoven station en de ASML-gebouwen aan De Run in Veldhoven. Tussen de twee locaties rijdt sinds maandag een snelbus. Het is een voorbeeld van de publiek-private samenwerking, die nu ook vaak wordt genoemd voor de financiering van nieuwe spoorverbindingen. 

Eind vorig jaar besloten de provincie Noord-Brabant, de gemeenten Veldhoven en Eindhoven, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ASML om samen te werken voor een betere bereikbaarheid van bedrijventerrein De Run. Door allemaal geld in te leggen, kan er worden geïnvesteerd in de opwaardering van het OV, in de aanpak van verschillende knelpunten en in nieuwe vormen van deelvervoer.

Bedrijfsleven

ASML steunt de ambitie van de Brabantse overheden om duurzaam vervoer te stimuleren. Dit draagt namelijk bij aan de bereikbaarheid van het bedrijventerrein waar het kantoor van ASML is gevestigd. Ook andere bedrijven plukken hier de vruchten van, net zoals onderwijsinstellingen, inwoners en reizigers in de regio. Het is rondom Eindhoven nu al erg druk tijdens de spitsuren en de verwachting is dat dit alleen maar zal toenemen.

In totaal kosten alle maatregelen 45 tot 50 miljoen euro. Het ministerie, de provincie, ASML en de twee gemeenten samen nemen alle vier 25 procent van de kosten voor hun rekening. De directe busverbinding is de eerste concrete actie, maar op de langere termijn wordt ook geld gestoken in de aanleg van tunnels en nieuwe verbindingen per fiets. Bovendien wordt er ingezet op de komst van shuttlebussen tussen belangrijke bedrijfslocaties en P&R-plekken. Die shuttlebussen zullen over de busbaan kunnen rijden.

Bus

Het vervoer op buslijn 119 wordt verzorgd door vervoerder Hermes, die de concessie uitvoert in en rondom Eindhoven. Tussen 07.00 en 09.00 uur en tussen 16.00 en 18.30 uur rijdt de bus sinds maandag zes keer per uur. Er wordt louter gestopt bij de halte voor het ASML-gebouw 1 en voor het ASML-gebouw 4. Deze bus komt bovenop de bestaande dienstregeling – ook lijn 319, lijn 18 en 19 blijven gewoon rijden.

Het is niet voor het eerst dat commerciële bedrijven bijdragen aan busverbindingen. In Amsterdam dragen particuliere partijen bij aan de exploitatie van buslijnen die verzorgd worden door GVB. Al sinds 2015 verzorgt de stadsvervoerder het vervoer op twee privaat gefinancierde bussen op twee lijnen en dit is later nog een keer herhaald op een andere locatie in Amsterdam.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.