Impression VDL Futura FDD2 Connexxion

Ondanks klachten blijven dubbeldekkers door Haarlem rijden

Ondanks de klachten van inwoners over trillingen en geluidsoverlast, blijven er voorlopig gewoon dubbeldekkerbussen door de binnenstad van Haarlem rijden. Het is niet mogelijk om op korte termijn de routes aan te passen of de aantallen te verminderen, schrijft het college van B en W. De actiegroep Bus-Kruit klaagt al lange tijd over overlast van de nieuwe bussen en hoopt op verandering.

De dubbeldekkers rijden sinds de nieuwe concessie Amstelland-Meerlanden is gestart in december 2017. Sindsdien zorgen die bussen volgens het actieplatform voor minder veiligheid, geluidsoverlast, een slechtere luchtkwaliteit en verminderde bereikbaarheid van Haarlem. “Veilig fietsen en lopen in de binnenstad is er niet meer bij, want de bussen rijden door hun grootte over de fietspaden en moeten in bochten over voetpaden heen. Er ontstaan daarnaast zelfs op sommige plekken busfiles”, aldus Bus-Kruit. Maar volgens de gemeente zijn de alternatieven beperkt.

Alternatieven

Een andere route zorgt ervoor dat een groot deel van de reizigers verder moet reizen naar de halte of vaker moet overstappen. De gemeente vreest dan voor minder reizigers. Ook een aanpassing van de bussen is moeilijk te realiseren. In de spitsuren zijn de dubbeldekkers hard nodig. Een lagere frequentie tijdens de daluren zou op basis van reizigersaantallen wel mogelijk zijn, maar in dat geval kan niet langer gesproken worden over een HOV-concept. Het kenmerk van hoogwaardig OV is juist dat de bussen zo frequent rijden dat niet langer gekeken hoeft te worden naar de dienstregeling.

Bovendien is ander materieel inzetten tijdens de daluren geen optie. Het is namelijk voor vervoerder Connexxion zowel organisatorisch als financieel niet haalbaar om tijdens de spitsuren wel dubbeldekkers in te zetten en tijdens de daluren kleinere bussen. Daarvoor moeten extra investeringskosten gemaakt worden en daar is bij de inschrijving van de concessie geen rekening gehouden. Voor gelede bussen is ook nog eens geen ruimte op het Stationsplein.

Verbeteringen

Om de inwoners van Haarlem tegemoet te komen is de gemeente wel degelijk bereid om naar verbeteringen te zoeken. Daarom zal op korte termijn een evaluatie worden uitgevoerd om te kijken wat er nog binnen deze concessieperiode kan worden gedaan. Verder zal met de Vervoerregio Amsterdam, de provincie en vervoerder Connexxion gezocht worden naar oplossingen. Dit kan bijvoorbeeld door het aanpassen van rijgedrag en het bespoedigen van de inzet van zero emissie-bussen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

8 reacties op “Ondanks klachten blijven dubbeldekkers door Haarlem rijden”

J. M.M.|29.01.19|09:10

Haarlem zou er goed aan doen om betere trein en-of metro verbindingen met Amsterdam, met name met station Zuid en Bijlmer te realiseren. Zowat iedereen werkt daar en het zal enkel drukker worden in de toekomst. Trek bijv. de metro door vanaf Sloterdijk, of leg een lijn aan naar Zuid. Miljardenprojecten, zeker, maar kijk naar de Noord-Zuidlijn, het levert op lange termijn veel op. Vraagt wel om politici met lef en visie.

baxspace|29.01.19|23:41

In Leiden rijden bussen met max. 15 km/u door de binnenstad, achter de traagste fietser. Is ook verre van ideaal.
Toch maar een lightrailnetwerk in deze steden aanleggen of wordt daar ook weer over gezeurd? Het is niet makkelijk iedereen te behagen.

Ronald Van Onselen|06.02.19|15:27

Haarlem, Leiden en Utrecht zijn typische voorbeelden van steden die alles met busvervoer willen doen. Maar alles heeft te maken met maatvoering. Soms moet je voor een tram kiezen op een enkele strategisch goed gekozen verbinding. Maar ja dan moeten de OV-bazen van Nederland wel met 1 mond praten en dat past niet goed in Holland Polderland.

Ronald Van Onselen|06.02.19|15:42

Haarlem, Leiden Groningen en Utrecht (nieuwe tram loopt niet door maar langs de stad en de spoorbaan naar oa de Universiteit) zijn steden die railvervoer afschaften en alles met de bus willen doen. Bij groei is maatvoering nodig en kun je met 1 goed gekozen (vertakte)raillijn al heel veel overlast oplossen.Indien de OV – bazen het eens zouden worden over de gewenste gelaagdheid van de mobiliteit zou al veel gewonnen zijn. Maar ja Nederland = polderland. Kan het anders? Ja kijk naar Frankrijk.

Robert de Haan|12.02.19|10:26

Rob de Haan
Bij het in gebruik nemen van lijn 300 (Amsterdam Bijlmer – Amstelveen – Schiphol – Haarlem) dat kunstwerken zodanig gebouwd worden dat zij t.z.t. geschikt zijn voor tramexploitatie.
Alleen is er geen datum genoemd wanneer de eerste tram zal gaan rijden.

Robert de Haan|12.02.19|10:29

Robert de Haan
Bij het in gebruik nemen van buslijn 300 (Amsterdam Bijlmer – Amstelveen – Schiphol – Haarlem) is bekend gemaakt dat de infra voor deze lijn zodanig gebouwd moet worden dat tramexploitatie mogelijk moet zijn. Alleen is er niet bijgezegd wanneer de overgang van bus naar tram werkelijkheid wordt.

Rolf Fabrie|18.02.19|19:43

De dubbeldeks buslijn naar Amsterdam Zuid is in feite gewoon overbodig. Reizigers kunnen net zo goed met de trein naar Sloterdijk en daar de metro nemen.

kees boer|20.02.19|23:25

Deze dubbeldekkers: wel grappig,doet me denken aan Londen en Berlijn,maar ik vind ze meer geschikt voor lagere afstanden zoals Utrecht- Breda,Groningen- Emmeloord [-Lelystad],Alkmaar – Leeuwarden,Rotterdam- Zierikzee – Goes,Spijkenisse- Middelburg

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.