PvdA Utrecht wil marktwerking uit OV halen

De PvdA-fractie in Utrecht vindt dat er bij OV-aanbestedingen veel te veel nadruk wordt gelegd op prijs. De politieke partij wil daarom marktwerking uit het OV halen. Het laten rijden van een bepaalde bus wordt dan een politieke keuze en niet langer een louter financiële, zoals nu het geval is.  Verder pleit de partij voor een OV-bureau, dat dienstregelingen maakt en die jaarlijks ter goedkeuring voorlegt aan de Provinciale Staten.

Dit is een van de plannen voor het openbaar vervoer die de politieke partij beschrijft in het verkiezingsprogramma voor de Provinciale Staten-verkiezingen in maart. Dit weekend werd de campagne gestart, waarbij PvdA’ers met reizigers en buschauffeurs in gesprek gingen op Utrecht Centraal. “Neem het OV in eigen hand”, was daarbij een van de leuzen. Het OV-bureau Groningen Drenthe is al enkele jaren verantwoordelijk voor het OV in die regio.

Fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden

De PvdA wil dat de provincie zich op sociaal gebied veel meer laat gelden als opdrachtgever. “De opdrachtgever moet meer kijken naar de voorwaarden waaronder het vervoer gegund is”, aldus PvdA-politicus Agnes Jongerius. “Bij de volgende aanbestedingen moet er gekeken worden naar tijd voor chauffeurs, rustige routes en een fatsoenlijke beloning. Al die aspecten moeten worden meegenomen, zodat niet alleen op prijs wordt geconcurreerd.

Tot nog toe focust de provincie zich te veel op de dikke lijnen. “Bij gelijkblijvend budget gaat dat ten koste van de lijnen die minder vol zitten, maar waar mensen wel afhankelijk van zijn”, aldus de partij. “Een aantal van die ‘dunne’ lijnen hebben we de afgelopen jaren eerst zien versoberen, om daarna te verdwijnen, in Leusden en Amersfoort en in Utrecht. Zo moet het niet. We vinden dat de behoeften van de inwoners, met name de meest kwetsbaren, belangrijker zijn dan de vraag hoe goed een lijn bezet is.”

Maatwerk

Dit betekent niet dat de PvdA overal grote bussen wil blijven inzetten. Ook deze partij ziet namelijk de voordelen van maatwerk en flexibel vervoer, eventueel in combinatie met taxibussen. “Regiotaxi’s zijn een goede en noodzakelijke aanvulling op het reguliere OV”, aldus de PvdA. Als opdrachtgever moet de provincie dus ook letten op de arbeidsvoorwaarden van taxichauffeurs.

Goed OV is in ieder geval belangrijk, vindt de partij. Niet alleen zorgt dit dat alle mensen kunnen reizen, maar het zorgt ook voor minder milieuvervuiling en minder files. Daarom pleit de PvdA ook voor een goede lightrail- of spoorverbinding op het traject Hilversum-Utrecht-Breda en moet er een multimodaal OV-knooppunt naar het Sciencepark. Bovendien vragen ze om een onderzoek naar de kosten van gratis OV voor minima in de daluren.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “PvdA Utrecht wil marktwerking uit OV halen”

Gerjan van Oosten|05.02.19|12:24

Eindelijk verstandige taal. Marktwerking hoort niet bij OV, gezondheidszorg en andere zaken die voor iedereen belangrijk zijn.

Henk Angenent|05.02.19|12:36

Het rijden van de bus is nu al een politieke keuze. Alleen is die politieke keuze nu dat het niets mag kosten. Dat heb je nu eenmaal met neoliberale “vrije markt”-partijen als VVD, D66 en CDA.
Je kunt je natuurlijk afvragen of de mogelijkheid voor bedrijven om winst te maken bij publieke voorzieningen als ov of zorg deze voorzieningen sowieso niet te duur maakt…
Goedkoper is het door de vrije markt in elk geval allemaal niet geworden.

Pat Rick|06.02.19|10:53

Het is vreemd dat in Utrecht aan de ene kant de arbeidsvoorwaarden en dunne lijnen blijkbaar fel onder druk staan en aan de andere kant de Uithoflijn meer dan 100 miljoen meer vraagt.

Dit is een teken dat de provincie de regie over het OV kwijt is en mogelijk is het hoge percentage inhuur de oorzaak van.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

PvdA Utrecht wil marktwerking uit OV halen | OVPro.nl

PvdA Utrecht wil marktwerking uit OV halen

De PvdA-fractie in Utrecht vindt dat er bij OV-aanbestedingen veel te veel nadruk wordt gelegd op prijs. De politieke partij wil daarom marktwerking uit het OV halen. Het laten rijden van een bepaalde bus wordt dan een politieke keuze en niet langer een louter financiële, zoals nu het geval is.  Verder pleit de partij voor een OV-bureau, dat dienstregelingen maakt en die jaarlijks ter goedkeuring voorlegt aan de Provinciale Staten.

Dit is een van de plannen voor het openbaar vervoer die de politieke partij beschrijft in het verkiezingsprogramma voor de Provinciale Staten-verkiezingen in maart. Dit weekend werd de campagne gestart, waarbij PvdA’ers met reizigers en buschauffeurs in gesprek gingen op Utrecht Centraal. “Neem het OV in eigen hand”, was daarbij een van de leuzen. Het OV-bureau Groningen Drenthe is al enkele jaren verantwoordelijk voor het OV in die regio.

Fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden

De PvdA wil dat de provincie zich op sociaal gebied veel meer laat gelden als opdrachtgever. “De opdrachtgever moet meer kijken naar de voorwaarden waaronder het vervoer gegund is”, aldus PvdA-politicus Agnes Jongerius. “Bij de volgende aanbestedingen moet er gekeken worden naar tijd voor chauffeurs, rustige routes en een fatsoenlijke beloning. Al die aspecten moeten worden meegenomen, zodat niet alleen op prijs wordt geconcurreerd.

Tot nog toe focust de provincie zich te veel op de dikke lijnen. “Bij gelijkblijvend budget gaat dat ten koste van de lijnen die minder vol zitten, maar waar mensen wel afhankelijk van zijn”, aldus de partij. “Een aantal van die ‘dunne’ lijnen hebben we de afgelopen jaren eerst zien versoberen, om daarna te verdwijnen, in Leusden en Amersfoort en in Utrecht. Zo moet het niet. We vinden dat de behoeften van de inwoners, met name de meest kwetsbaren, belangrijker zijn dan de vraag hoe goed een lijn bezet is.”

Maatwerk

Dit betekent niet dat de PvdA overal grote bussen wil blijven inzetten. Ook deze partij ziet namelijk de voordelen van maatwerk en flexibel vervoer, eventueel in combinatie met taxibussen. “Regiotaxi’s zijn een goede en noodzakelijke aanvulling op het reguliere OV”, aldus de PvdA. Als opdrachtgever moet de provincie dus ook letten op de arbeidsvoorwaarden van taxichauffeurs.

Goed OV is in ieder geval belangrijk, vindt de partij. Niet alleen zorgt dit dat alle mensen kunnen reizen, maar het zorgt ook voor minder milieuvervuiling en minder files. Daarom pleit de PvdA ook voor een goede lightrail- of spoorverbinding op het traject Hilversum-Utrecht-Breda en moet er een multimodaal OV-knooppunt naar het Sciencepark. Bovendien vragen ze om een onderzoek naar de kosten van gratis OV voor minima in de daluren.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “PvdA Utrecht wil marktwerking uit OV halen”

Gerjan van Oosten|05.02.19|12:24

Eindelijk verstandige taal. Marktwerking hoort niet bij OV, gezondheidszorg en andere zaken die voor iedereen belangrijk zijn.

Henk Angenent|05.02.19|12:36

Het rijden van de bus is nu al een politieke keuze. Alleen is die politieke keuze nu dat het niets mag kosten. Dat heb je nu eenmaal met neoliberale “vrije markt”-partijen als VVD, D66 en CDA.
Je kunt je natuurlijk afvragen of de mogelijkheid voor bedrijven om winst te maken bij publieke voorzieningen als ov of zorg deze voorzieningen sowieso niet te duur maakt…
Goedkoper is het door de vrije markt in elk geval allemaal niet geworden.

Pat Rick|06.02.19|10:53

Het is vreemd dat in Utrecht aan de ene kant de arbeidsvoorwaarden en dunne lijnen blijkbaar fel onder druk staan en aan de andere kant de Uithoflijn meer dan 100 miljoen meer vraagt.

Dit is een teken dat de provincie de regie over het OV kwijt is en mogelijk is het hoge percentage inhuur de oorzaak van.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.